BMW toimi uuden autoluokan pioneerina, kun toisen sukupolven X5:n pohjalta kehitetty X6 tuotiin markkinoille reilut 10 vuotta sitten. Coupé-kattoinen katumaasturi nousi monista epäilyistä huolimatta nopeasti suursuosioon, ja auton tarina on jatkunut menestyksekkäästi näihin päiviin asti. BMW on laajentanut samaa konseptia pienempiinkin autoluokkiin, ja myös Mersu sekä Audi ovat lähteneet viime vuosina samoille apajille. X6 siirtyy nyt kolmanteen sukupolveensa, jonka kuvat ja tiedot julkaistiin jo hyvissä ajoin ennen syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä tapahtuvaa varsinaista esittelyä.
X6:n muotoilu on pysynyt tunnistettavana, mutta se on saanut myös uusia elementtejä. Niistä erottuvin on entistä isompi munuaismaski, joka on käännetty tavallaan ylösalaisin baijerilaismerkin muiden uusien coupé-mallien tavoin. Nyt maskin saa jopa ledivalaistuna, ja valot pysyvät haluttaessa päällä myös ajon aikana. Viisto kattolinja näyttää tutulta, kun taas peräpäässä on selviä vaikutteita 8-sarjan malleista. Rekisterikilpi on siirtynyt takapuskurin puolelle, ja takavalot ovat paljon entistä litteämmät ja leveämmät.
Aiempaa terävämmät linjat saavat uuden X6:n näyttämään hieman vähemmän möhkälemäiseltä, mutta todellisuudessa mitat ovat lähes ennallaan. Auton korkeus on pienentynyt kuudella millillä, kun taas leveys on kasvanut 15 millin verran. Pituus on puolestaan venähtänyt 26 millillä, ja 42 milliä entistä mittavampi akseliväli lupailee parempia polvitiloja takapenkkiläisille. Tavaratilan perusvetoisuudeksi kerrotaan 580 litraa, mutta takapenkin selkänojat kaatamalla tilaa syntyy jopa 1530 litran verran. Lisähintaan saatavilla oleva panoraamakatto tuo ohjaamoon lisää valoa, ja pimeällä katon valaistut pisteet esittävät tähtitaivasta matkustajille. Vakiovarustukseen kuuluva tunnelmavalopaketti valaisee myös X6:n ympäristön autoa lähestyttäessä.
Uutuuteen saa X5:stä tutun ajoavustinvalikoiman. Auton koon ja heikon ulospäin näkyvyyden vuoksi erityisesti pysäköintiassistentteihin on panostettu. Sekä pitkittäis- että poikittaissuuntainen pysäköinti tapahtuvat haluttaessa automaattisesti, ja X6 osaa myös ajaa itsensä pois pitkittäissuuntaisista parkkiruuduista. Lisäksi auto pystyy peruuttamaan itsenäisesti aiemmin ajettua reittiä 50 metrin verran. Voimansiirtopuolella xDrive-neliveto on aina vakiona, ja lisähintaan uutuuteen saa maastoajoa helpottavan paketin. Se sisältää mm. erilaisia maastomoodeja ja korkeussäädettävän ilmajousituksen.
Suosittelemme
Uutta X6:ta saa aluksi neljällä eri moottorilla. Bensakoneiden osalta perusmallina toimii 40i, jonka kolmilitrainen turbokuutonen tuottaa 340 heppaa ja 450 newtonin maksimiväännön. Lisätehoa kaipaaville tarjotaan M50i-mallin 4,4-litraista tuplaturbokasia, josta irtoaa jo 530 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä. Dieselpuolen vaihtoehdot ovat puolestaan 30d-mallin kolmilitrainen turbodiesel ja M50d:n peräti neljällä turbolla ryyditetty samankokoinen pata. Niiden teholukemat kirjataan 265 ja 400 hepan arvoihin, kun taas maksimivääntöä riittää 620:n ja 760 newtonin verran.
Myöhemmin tulossa on vähintään 600-hevosvoimainen X6 M, ja jonkinlainen pistokehybridikin täydentänee mallistoa. Uuden X6:n myynti alkaa marraskuussa, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.