BMW lähti aivan uusille urille, kun baijerilaismerkki lanseerasi X5:n markkinoille 1990-luvun loppupuolella. Bemarin historian ensimmäinen katumaasturi nousi nopeasti suureen suosioon, ja auto on nyttemmin edennyt jo kolmanteen sukupolveensa. X5:n ympärille on lisäksi kasvanut kokonainen SUV-tuoteperhe, joka ulottuu kompaktista X1:stä pian esiteltävään jättimäiseen X7:ään.
Nykyinen X5 tuotiin markkinoille vuoden 2013 loppupuolella, eli se ei ole ehtinyt vielä edes viiden vuoden ikään. Autossa käytetään kuitenkin vanhempaa tekniikkaa kuin baijerilaisten uusimmissa sedaneissa, jotka on tehty modulaarisen CLAR-perusrakenteen varaan. Sitä hyödynnetään myös tulevassa X7:ssä, joten X5:ssäkin siirrytään pikapuoliin saman perustekniikan käyttöön. G05-koodilla tunnetun uutuuden kehitystyö on jo aivan loppumetreillä, ja BMW on julkaissut autosta virallisia kuvia ja videoitakin. Uusi X5 on esiintynyt niissä vielä naamioituna, koska ensiesittely tapahtuu todennäköisesti lokakuussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä.
Viralliset kuvat julkaistaneen kesän mittaan, mutta uutuuden muotoja ei tarvitse enää arvailla. Venäläiselle Autoreview-sivustolle vuosi nimittäin jo nyt auton kuvia, jotka paljastavat sen koko komeudessaan. Otokset vaikuttaisivat olevan fotoshoppausten sijaan aitoja BMW:n pressikuvia, koska niissä esiintyvän X5:n yksityiskohdat täsmäävät yksi yhteen aiemmin nähtyjen salavalokuvien kanssa.
X5:n tunnistaa omaksi itsekseen myös neljännessä sukupolvessa, mutta ulkonäkö on saanut monia vaikutteita hiljattain uudistuneesta X3-pikkuveljestä. Munuaismaski on lähes yhtä iso kuin tulevassa X7:ssä, ja takalokasuojiin on tuotu teräviä taitoksia. Eniten uutta löytyy auton perästä, jota dominoivat tuoretta tyyliä edustavat takavalot. Sisusta noudattelee puolestaan mm. nykyisestä 5-sarjasta tuttua linjaa, joka pitää sisällään esimerkiksi täysin digitaalisen mittariston.
X5:n mitat kasvavat CLAR-perusrakenteen myötä hitusen lähes joka suuntaan, minkä pitäisi väljentää myös sisä- ja tavaratiloja. Samalla painon uumoillaan kuitenkin putoavan jopa yli 200 kilolla. Pellin alla nähdään bensakoneiden osalta kaksilitraisia nelosturboja, kolmilitraisia ahdettuja kuutosia ja 4,4-litrainen tuplaturbo-V8. Dieselpuolella tarjolla on puolestaan kaksilitraisia nelosia sekä kolmilitraisia kuutosia, ja pistokehybridikin täydentää mallivalikoimaa. Malliston huipulle asettuu M5:n voimanlähteellä varustettu X5 M, jossa pitäisi olla potkua vähintään 600 hepan verran.