Uusi BMW M5 pääsi jo virityspajan käsittelyyn – Manhart houkuttelee Baijerin supersedanista yli 720 hevosvoimaa

Kuudetta sukupolvea edustava BMW M5 on ollut markkinoilla noin puolen vuoden ajan. Nelivetoiseksi muuttunut auto on saanut ekstrajulkisuutta mm. tehodynomittauksen vuoksi, jossa M5:stä penkitettiin enemmän potkua kuin tehtaan lupaamat 600 heppaa. Auto on myös saatu kiihtymään muutamilla videoilla nopeammin kuin valmistajan ilmoittamassa 3,4 sekunnissa nollasta sataan.

Lisäteho ei ole kuitenkaan koskaan pahitteeksi, ja niinpä Baijerin tuotteisiin erikoistunut Manhart-virityspaja on iskenyt kyntensä uuteen M5:een. Saksalaiset ovat nimenneet luomuksensa MH5 700:ksi, mikä antaa jo osviittaa auton potentiaalista. Tässä tapauksessa mallimerkintä on kuitenkin jopa turhan vaatimaton, koska Ämmässä on enemmän voimaa kuin 700 hevosvoimaa. Bemarin 4,4-litraisesta tuplaturbokasista on nimittäin houkuteltu peräti 723 heppaa, ja maksimivääntöä löytyy 870 newtonmetrin verran.

Mukavasti kasvaneet lukemat on saatu aikaan pelkästään uuden moottorinohjaussoftan avulla, eli Ämmän koneessa on erittäin hyvä virityspotentiaali. Mekaanisten muutosten listalle kuuluu myös ruostumattomasta teräksestä tehty uusi pakoputkisto, johon saa haluttaessa hiilikuituiset päät. Putkisto on kuulemma miellyttävän hiljainen normaaliajossa, mutta voima puhuu myös äänten osalta pedaali pohjaan painettaessa.

Suosittelemme

Manhart tarjoaa M5:een lisäksi KW:n coilovereita, jotka tuovat auton noin 20 milliä lähemmäksi maanpintaa. Vakiovanteiden tilalle voi puolestaan hankkia Manhartin 21-tuumaiset Concave One -kiekot, jotka on maalattu silkinhimmeällä mustalla. Ulkokuorta voi koristaa tuning-pajan kehittämällä hiilikuitupaketilla, joka koostuu sivulipoilla varustetusta etuhelmasta ja uudesta takadiffuusorista. Myös hiilikuituinen konepeitto on jo kehitteillä. Kuvissa esiintyvän auton tummanpuhuvaan ulkoasuun on tuotu vielä kontrastia mattakultaisilla raidoilla, ja ratin keskiöön on integroitu Manhartin logo. Lisäksi lattiamatot ovat firman omaa käsialaa.

Manhart ei valitettavasti kerro, kuinka nopeasti MH5 700 pinkaisee nollasta sataan. Sen pitäisi olla ainakin muutaman sekunnin kymmenyksen verran vakioautoa ripeämpi, koska teholukema on kasvanut tarkalleen 123 hevosvoimalla ja vääntö 120 newtonmetrillä. Se on kuitenkin suostuttu paljastamaan, että Manhartin luomus kiihtyy satasen nopeudesta kahdensadan vauhtiin vain 5,9 sekunnissa.

LähdeCarscoops

Lue lisää