Uusi BMW M5 näyttää tältä – auton pitäisi olla kaikkien aikojen nopein Bemari nollasta sataan

G30-korikoodilla tunnettu uusi BMW 5-sarja on saatu juuri myyntiin tärkeimmillä markkina-alueilla. Valikoima kattaa aluksi tavanomaisempien bensa- ja dieselversioiden lisäksi tuplaturbo-V8:lla varustetun M550i xDriven. Se singahtaa nelivetonsa turvin paikaltaan satasen nopeuteen jopa rivakammin kuin edellissukupolven takavetoinen M5. Oikea arvojärjestys palautetaan kuitenkin pian, kun uusi M5 tulee myyntiin.

Uuden muskeli-Viitosen puskureista vuoti julkisuuteen jo hyvissä ajoin tehtaan virallisia CAD-kuvia, ja BMW-fanisivusto Bimmerpostilla on nyt tehty niiden perusteella varsin realistisia kuvia autosta koko komeudessaan. Puskureissa on hieman samaa näköä kuin kompaktissa M2:ssa, mutta tyyliä on viilattu entistä aggressiivisempaan ja terävämpään suuntaan.

Lisäksi M5:ssä on luonnollisesti M-autojen tavaramerkiksi nousseet kidukset levitetyissä etulokasuojissa, munuaismaskissa on tuplarivat muiden uusien Ämmien tyyliin, ja hiilikuitukaton keskellä kulkee syvennys nykyisen M3:n tapaan. Peilitkin ovat sporttisemman näköiset kuin tavallisissa Viitosissa, ja testosteronipitoinen vaikutelma viimeistellään isoilla pyörillä, takapuskurin alla piilevällä diffuusorilla sekä tietysti neljällä putkenpäällä.

Entistä aggressiivisempi ulkonäkö vastaa auton tekniikkaa, koska F90-korikoodilla tunnetun uutuuden pellin alla möyryää nykyisen 4,4-litraisen tuplaturboveekasin evoluutioversio, josta pitäisi irrota jo yli 600 hevosvoimaa. Uuteen M5:een saa nelivedon ensimmäistä kertaa automallin historiassa, ja niinpä pito-ongelmat ovat menneen talven lumia. Auton pitäisi olla huhujen mukaan kaikkien aikojen nopein tuotanto-BMW nollasta sataan, ja tuo nopeus saavutetaan ilmeisesti vain 3,5 sekunnissa.

Uusi M5 esitellään todennäköisesti syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille vielä loppuvuoden aikana. Farmaria haluaville täytyy valitettavasti tuottaa pettymys, koska sellaista ei ole tulossa tästäkään sukupolvesta. Superfarkkujen luokka jää siis jatkossakin Audin RS-mallien ja AMG-Mersujen temmellyskentäksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...