Uusi BMW M5 näyttää tältä – auton pitäisi olla kaikkien aikojen nopein Bemari nollasta sataan

G30-korikoodilla tunnettu uusi BMW 5-sarja on saatu juuri myyntiin tärkeimmillä markkina-alueilla. Valikoima kattaa aluksi tavanomaisempien bensa- ja dieselversioiden lisäksi tuplaturbo-V8:lla varustetun M550i xDriven. Se singahtaa nelivetonsa turvin paikaltaan satasen nopeuteen jopa rivakammin kuin edellissukupolven takavetoinen M5. Oikea arvojärjestys palautetaan kuitenkin pian, kun uusi M5 tulee myyntiin.

Uuden muskeli-Viitosen puskureista vuoti julkisuuteen jo hyvissä ajoin tehtaan virallisia CAD-kuvia, ja BMW-fanisivusto Bimmerpostilla on nyt tehty niiden perusteella varsin realistisia kuvia autosta koko komeudessaan. Puskureissa on hieman samaa näköä kuin kompaktissa M2:ssa, mutta tyyliä on viilattu entistä aggressiivisempaan ja terävämpään suuntaan.





Lisäksi M5:ssä on luonnollisesti M-autojen tavaramerkiksi nousseet kidukset levitetyissä etulokasuojissa, munuaismaskissa on tuplarivat muiden uusien Ämmien tyyliin, ja hiilikuitukaton keskellä kulkee syvennys nykyisen M3:n tapaan. Peilitkin ovat sporttisemman näköiset kuin tavallisissa Viitosissa, ja testosteronipitoinen vaikutelma viimeistellään isoilla pyörillä, takapuskurin alla piilevällä diffuusorilla sekä tietysti neljällä putkenpäällä.

Entistä aggressiivisempi ulkonäkö vastaa auton tekniikkaa, koska F90-korikoodilla tunnetun uutuuden pellin alla möyryää nykyisen 4,4-litraisen tuplaturboveekasin evoluutioversio, josta pitäisi irrota jo yli 600 hevosvoimaa. Uuteen M5:een saa nelivedon ensimmäistä kertaa automallin historiassa, ja niinpä pito-ongelmat ovat menneen talven lumia. Auton pitäisi olla huhujen mukaan kaikkien aikojen nopein tuotanto-BMW nollasta sataan, ja tuo nopeus saavutetaan ilmeisesti vain 3,5 sekunnissa.


Uusi M5 esitellään todennäköisesti syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille vielä loppuvuoden aikana. Farmaria haluaville täytyy valitettavasti tuottaa pettymys, koska sellaista ei ole tulossa tästäkään sukupolvesta. Superfarkkujen luokka jää siis jatkossakin Audin RS-mallien ja AMG-Mersujen temmellyskentäksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...