Uusi BMW M2 esiteltiin – tarjolla on 460 heppaa ja takaveto kantikkaassa paketissa

BMW:n uutuusmallit ovat viime aikoina herättäneet keskustelua jättikokoisten munuaismaskiensa vuoksi. Uudessa M2:ssa munuaiset ovat suorastaan yllättävän kompaktit, mutta muu design tarjoilee vähintään riittävästi kulmia ja kantteja.

G87-korikoodilla tunnettu uusi M2 on venähtänyt korkeutta lukuun ottamatta joka suuntaan, koska lähtökohtana palveleva 2-sarjan coupékin on entistä isompi. 4,58 metrin pituinen auto on kuitenkin reilut 20 senttiä M4-isoveljeä lyhyempi, ja M2 on 1700 kilon massansa myötä 75 kiloa M4:ää kevyempi. Leveyttä autolla on lähes 1,9 metriä, joten kapeilla serpentiiniteillä voi tulla jo ahdasta.

Ulkoisesti M2:n erottaa 2-sarjan coupén perusmalleista erittäin kulmikkaista puskureista ja munuaismaskin vaakasuuntaisista tuplarivoista. Etupuskurin ilmanottoaukotkin ovat niin isot, että auto voisi imaista edellä kulkevat kitaansa. Myös etuvalojen alakulmiin on sovitettu design-mielessä pienet ritilät, ja takapuskurin alta löytyy neljää massiivista pakoputkenpäätä reunustava kulmikas diffuusori.

M-tyyliin kuuluvat myös pulleammat lokasuojat ja peilinkoteloiden ilmanohjaimet takaluukun kannen spoilerilipan ohella, mutta etulokasuojien kiduksista on uudessa M2:ssa luovuttu. Pyörät ovat vakiona edessä 19- ja takana 20-tuumaiset, mutta tulossa ovat myös tuumaa suuremmat M Performance Parts -vanteet. Hiilikuitukeraamisia jarruja autoon ei sen sijaan saa edes lisähintaan, mutta hiilikuituinen katto löytyy lisävarustelistalta.

Suosittelemme

Sisustan varusteluun kuuluvat paksukehäisen M-ratin ohella 12,3-tuumainen digitaalimittaristo sekä tietoviihdejärjestelmän 14,9-tuumainen ruutu. Mittaristossa ja eri valikoissa on luonnollisesti M:n omat grafiikat, ja erikoisherkkuihin lukeutuvat myös driftauksen analysointityökalu sekä kierrosaikalaskuri.

Uutta ovat myös ajomoodit, eli Road, Sport, Track ja konfiguroitava M-asetus, jonka kautta pääsee säätämään moottoria, alustaa, jarruja, ohjausta sekä luistonestoa. Perusistuinten vaihtoehdoiksi tarjotaan kahdenlaisia sporttipenkkejä, joista radikaalimmat ovat hiilikuituiset kuppipenkit. Ohjaamoa on muutenkin höystetty runsaalla kädellä annostelluilla hiilikuitukoristeilla.

M2:a vauhdittaa sama kolmilitrainen tupla-ahdettu S58-moottori kuin M3:ssa ja M4:ssä, mutta tehoa on ”vain” 460 hevosvoimaa ja vääntöä 550 newtonmetriä. Voimavarat ovat kuitenkin kasvaneet rutkasti edeltäjään nähden, mutta nelivetoa autoon ei edelleenkään saa. Perinnetietoisten suureksi iloksi vakiovaihteisto on kuusipykäläinen manuaali, mutta myös ZF:n kahdeksanvaihteinen automaatti on saatavilla.

Manuaalimalli kiihtyy nollasta sataan 4,3 sekunnissa, ja automaatti on vielä kaksi sekunnin kymmenystä ripeämpi. Huippunopeus on rajattu tuttuun tyyliin 250 km/h:n lukemaan, mutta lisävarusteisen M Driver’s Packagen myötä rajoitin puuttuu peliin vasta 285 km/h:n kohdalla. M2 valmistetaan muun 2-sarjan tavoin Meksikossa, ja ensimmäisiä autoja odotellaan jälleenmyyjille ensi huhtikuussa. Uutuus lienee Suomessakin tuntuvasti edeltäjäänsä kalliimpi, koska Saksan kotimarkkinoilla hinta on noussut reilulla 10 000 eurolla.

LähdeAuto Bild
  • Avainsanat
  • M2

Lue lisää