Uusi BMW 2-sarja näyttää lupaavalta – baijerilaisten pienin coupé pitää perinteistä kiinni

Perinnetietoiset BMW-fanit ovat olleet viime vuosina helisemässä, kun baijerilaismerkki on vyöryttänyt markkinoille esimerkiksi etuvetoisia tila-autoja, jättimunuaisia ja erikoisesti muotoiltuja sähköautoja. Tuleva 2-sarjan coupé osoittaa kuitenkin, että BMW ei ole unohtanut juuriaan.

Yksi baijerilaisten imagoon eniten vaikuttaneista malleista on 1960- ja 1970-luvulla valmistettu 02-sarja, joka tarjosi takavetoista ajamisen iloa kompaktissa paketissa. Nollakakkosen raivaamaa polkua jatkoi 3-sarja, joka on kuitenkin nykyään kasvanut jo parinkymmenen vuoden takaisen 5-sarjan kokoiseksi. Niinpä kompaktimpi 2-sarjan coupé on ollut viime vuosina paras valinta perinteistä BMW-fiilistä etsiville. 2-sarjan nimellä myydään myös etuvetopohjaista Gran Coupéa, mutta sen rinnalla tarjotaan jatkossakin kaksiovista ja takavetoista ”oikeaa” coupéa.

2-sarjan coupén seuraavan sukupolven keulasta ja perästä putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomia vuotokuvia jo reilu vuosi sitten, ja nyt uutuuden kylkilinjakin on selvillä. Netissä julkaistuissa salakuvissa esiintyy metallivioletti auto, jonka väri tuo mieleen E36-sukupolven M3:ssa käytetyn Daytona Violetin. Uuden 2-sarjan kattolinja ja mittasuhteetkin ovat hyvin lähellä 1990-luvun 3-sarjan coupéa, joten BMW ei ole todellakaan unohtanut perinteitään. Voimakas kylkipokkaus kumartaa puolestaan 02:n suuntaan, kun taas kulmikkaan oloisissa lokasuojanlevityksissä voi nähdä yhtymäkohtia ensimmäiseen, eli E30-koriseen M3:een.

Modernimpaa tyyliä edustavat puolestaan kyljen pintaan upotetut ovenkahvat sekä etupyöränaukon takana oleva terävä pystypokkaus. Nokan ja perän osaltakin voidaan havaita yhtymäkohtia menneisiin malleihin, koska takavalot ovat hyvin lähellä E90-sukupolven 3-sarjan vastaavia. Tuimailmeisissä etuvaloissa voi puolestaan nähdä häivähdyksen Chris Banglen aikana muotoillusta E60-korisesta 5-sarjasta. Kokonaisuus viimeistellään litteällä munuaismaskilla, eli baijerilaiset eivät ole tuomassa puskurin alareunaan asti ulottuvia jättimunuaisia jokaiseen mallisarjaan.

Suosittelemme

Lisäksi pitää mainita, että C-pilarin ns. Hofmeisterin taitos on uudessa 2-sarjassa muotoiltu juuri niin kuin sen vanhan koulukunnan mukaan pitääkin olla. Kattolinja on edeltäjän tavoin huomattavasti vähemmän viisto kuin 4-sarjan isoveljessä, joten takana on myös pykälää paremmat pääntilat. Kakkosen mitat kasvavat sukupolvenvaihdoksessa muutenkin jonkin verran, koska auto tehdään 3-sarjan kanssa yhteiselle perusrakenteelle. Sisustankin tyyli on salakuvien perusteella lähellä Kolmosta, eli perinteisistä napeista ei onneksi luovuta täysin.

Voimanlähdevalikoimaan kuuluu ainakin turboahdettu kaksilitrainen bensanelonen, M240i:n kolmilitrainen turbokuutonen sekä M2-huippuversion tuplaturbokuutonen, joka on samaa perua kuin uuden M3:n ja M4:n voimanlähde. Luultavasti myös jokunen diesel kuuluu edelleen tarjontaan, mutta pistokehybridipuoli jää nähtäväksi. Jäämme odottelemaan auton lopullista esittelyä, joka tapahtunee naamioinnin vähenemisestä päätellen jo lähiaikoina.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat