Uusi Audi S3 putkahti julkisuuteen naamioimattomana – hot hatchin sisustassa on lähes Lambo-maista tyyliä

Audi S3 on toiminut jo 1990-luvun loppupuolelta lähtien A3:n nelivetoisena sporttiversiona. Vieläkin tehokkaampi RS 3 on kadottanut kumeasti murisevan viitoskoneensa voimin osan S3:n sädekehästä parin viime sukupolven aikana, mutta molemmille malleille on löytynyt ostajansa. S3 on jakanut tekniikkansa viimeisten 10 vuoden ajan VW Golf R:n kanssa, ja perusmallin Golf on jo siirtynyt uuteen sukupolveensa. Uutta Ärrää odotellaan myyntiin ensi syksyn mittaan, mutta seuraava S3 saattaa ehtiä markkinoille ensin.

Neljännen sukupolven A3 esitellään nimittäin suurelle yleisölle reilun kuukauden päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, ja todennäköisesti paikalla nähdään myös uusi S3. Auto on jo onnistuttu vangitsemaan naamioituna salavalokuvaajien linsseille, mutta nyt se putkahti julkisuuteen käytännössä ilman rihman kiertämää. Uutuuden koria peittävät näissä vuotokuvissa enää kuljetuksen aikaiset suojateipit, joten muotoja ei tarvitse enää arvailla.





A3 muuttuu sukupolvenvaihdoksessa entistä terävälinjaisemmaksi. S3 erottuu perusmalleista sporttisemmin muotoiltujen puskuriensa sekä aiemmin RS-Audien yksinoikeutena toimineen hunajakennoritilän avulla, jota löytyy etupuskurin aukoista ja maskista sekä takapuskurinkin puolelta. Vanteet ovat jo vakiona vähintään 18-tuumaiset, ja takapuskurin alla komeilee tuttuun tyyliin neljää pakoputkenpäätä reunustava diffuusori. S3:n sporttiherkkuihin kuuluvat myös hillitty kattospoileri sekä hieman vakiota pulleammat helmat.

Muotoilu muuttuu edeltäjään verrattuna eniten sisustan osalta. Kojelaudassa on jopa Lamborghini-maista tyyliä terävien taitosten ja ilmasuulakkeiden myötä. Entistä korkeammalle nostettu keskinäyttö on kallistettu hitusen kuljettajaa kohti, ja suurinta osaa toiminnoista ohjataan kosketuksen avulla uuden Golfin malliin. S tronic -kaksoiskytkinautomaatin valitsin on kutistunut pieneksi nysäksi, ja mittaristokin on täysin digitaalinen. S3:n urheiluhenkeä alleviivataan puolestaan alareunastaan litistetyn ratin sekä sporttipenkkien avulla.

Sporttisuutta löytyy myös pellin alta, koska S3:n teholukeman pitäisi kasvaa uuden Golf R:n tavoin reiluun 330 hevosvoimaan. Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on todennäköisesti ainoa vaihteistovaihtoehto, ja Haldex-pohjainen quattro-neliveto huolehtii tehon siirtymisestä tehokkaasti tiehen. Satasen nopeuden pitäisi olla taulussa alle 4,5 sekunnissa, ja huiput on rajoitettu tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Jäämme odottelemaan uuden A3:n ja S3:n virallista lanseerausta, jonka pitäisi tapahtua jo lähiviikkoina.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...