Audi S3 on toiminut jo 1990-luvun loppupuolelta lähtien A3:n nelivetoisena sporttiversiona. Vieläkin tehokkaampi RS 3 on kadottanut kumeasti murisevan viitoskoneensa voimin osan S3:n sädekehästä parin viime sukupolven aikana, mutta molemmille malleille on löytynyt ostajansa. S3 on jakanut tekniikkansa viimeisten 10 vuoden ajan VW Golf R:n kanssa, ja perusmallin Golf on jo siirtynyt uuteen sukupolveensa. Uutta Ärrää odotellaan myyntiin ensi syksyn mittaan, mutta seuraava S3 saattaa ehtiä markkinoille ensin.
Neljännen sukupolven A3 esitellään nimittäin suurelle yleisölle reilun kuukauden päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, ja todennäköisesti paikalla nähdään myös uusi S3. Auto on jo onnistuttu vangitsemaan naamioituna salavalokuvaajien linsseille, mutta nyt se putkahti julkisuuteen käytännössä ilman rihman kiertämää. Uutuuden koria peittävät näissä vuotokuvissa enää kuljetuksen aikaiset suojateipit, joten muotoja ei tarvitse enää arvailla.
A3 muuttuu sukupolvenvaihdoksessa entistä terävälinjaisemmaksi. S3 erottuu perusmalleista sporttisemmin muotoiltujen puskuriensa sekä aiemmin RS-Audien yksinoikeutena toimineen hunajakennoritilän avulla, jota löytyy etupuskurin aukoista ja maskista sekä takapuskurinkin puolelta. Vanteet ovat jo vakiona vähintään 18-tuumaiset, ja takapuskurin alla komeilee tuttuun tyyliin neljää pakoputkenpäätä reunustava diffuusori. S3:n sporttiherkkuihin kuuluvat myös hillitty kattospoileri sekä hieman vakiota pulleammat helmat.
Muotoilu muuttuu edeltäjään verrattuna eniten sisustan osalta. Kojelaudassa on jopa Lamborghini-maista tyyliä terävien taitosten ja ilmasuulakkeiden myötä. Entistä korkeammalle nostettu keskinäyttö on kallistettu hitusen kuljettajaa kohti, ja suurinta osaa toiminnoista ohjataan kosketuksen avulla uuden Golfin malliin. S tronic -kaksoiskytkinautomaatin valitsin on kutistunut pieneksi nysäksi, ja mittaristokin on täysin digitaalinen. S3:n urheiluhenkeä alleviivataan puolestaan alareunastaan litistetyn ratin sekä sporttipenkkien avulla.
Suosittelemme
Sporttisuutta löytyy myös pellin alta, koska S3:n teholukeman pitäisi kasvaa uuden Golf R:n tavoin reiluun 330 hevosvoimaan. Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on todennäköisesti ainoa vaihteistovaihtoehto, ja Haldex-pohjainen quattro-neliveto huolehtii tehon siirtymisestä tehokkaasti tiehen. Satasen nopeuden pitäisi olla taulussa alle 4,5 sekunnissa, ja huiput on rajoitettu tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Jäämme odottelemaan uuden A3:n ja S3:n virallista lanseerausta, jonka pitäisi tapahtua jo lähiviikkoina.