Uusi Audi A3 on tässä – VW Golfin premium-sisar näyttää entistä aggressiivisemmalta

Geneven autonäyttely jouduttiin perumaan koronaviruksen vuoksi, mutta suurin osa uutuuksista tuotiin silti julkisuuteen ennalta sovitun aikataulun mukaisesti. VW-konsernin kannalta yksi tärkeimmistä uutuusmalleista on Audi A3:n neljäs sukupolvi.

Uuden A3:n sivuprofiili on lähes entisellään, mutta keulan, perän ja kylkien muotoja on veistetty rutkasti aiempaa sporttisempaan suuntaan. Niinpä A3 kilpailee nyt melko tasapuolisesti uuden Seat Leonin kanssa urheilullisimman näköisen kompaktiluokan hatchbackin tittelistä VW-konsernin sisällä. A3:n keulaa koristavat entistä terävämmällä kynällä piirretyt lediumpiot, ja maskikin on edeltäjää matalammalla muiden uusien Audien tyyliin. Etupuskurin kulmista löytyvät viisikulmaiset ilmanottoaukot, kun taas sekä etu- että takalokasuojia dominoivat näyttävät pullistukset.

Takavalot ovat puolestaan litistyneet, ja takapuskuriin on tuotu feikkimalliset ilmanpoistoaukot. Pakoputkenpäitä ei näy enää missään kuin ennusmerkkinä automaailman sähköisestä tulevaisuudesta. A3:n mitat eivät ole juuri muuttuneet, joten tavaratilaksi kerrotaan 380-1200 litraa takapenkin asennosta riippuen. Kojelauta on laitettu puolestaan perusteellisesti uusiksi, ja sen kulmikkaissa muodoissa on havaittavissa jopa yhtymäkohtia Audin omistaman Lamborghinin viimeaikaiseen sisämuotoiluun.

Kuljettajan puolen ilmasuulakkeet on ikään kuin integroitu osaksi mittaristoa, ja A3 on saanut onneksi säilyttää manuaaliset ilmastoinnin säätimet ja muitakin perinteisiä nappuloita Golfista, Leonista sekä Skoda Octaviasta poiketen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on nyt integroitu osaksi kojelautaa, ja lisävarustelistalta löytyvät mm. digimittaristo, tuulilasin heijastusnäyttö ja osittain nahalla päällystetyt oviverhoilut. Premium-luokan tunnelma viimeistellään tunnelmavalaistuksella, ja materiaalienkin pitäisi olla sisarmalleja korkealuokkaisempia.

Suosittelemme

Uusi A3 lanseerataan markkinoille kolmen eri moottorin voimin. Bensakoneita edustaa 150 heppaa tuottava 1,5-litrainen TFSI, kun taas kaksilitraisesta TDI:stä tulee tarjolle 116- ja 150-hevosvoimaiset versiot. Voima välitetään alkuvaiheessa pelkästään etupyörille joko kuusivaihteisen manuaalin tai seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, mutta myöhemmin valikoima täydentyy vielä quattro-nelivedolla ja muilla moottorivaihtoehdoilla.

150 hevosvoimasta alkaen taka-akselille tulee nelivarsituettu erillisjousitus, kun taas mukautuva alusta laskee ajokorkeutta 10 millin verran. Urheilualusta tekee autosta puolestaan 15 milliä matalamman ja tietysti myös jäykemmän. A3:n tilauskirjat avataan ensimmäisissä Euroopan maissa vielä tämän kuun aikana, ja luovutukset asiakkaille alkavat toukokuussa. Suomen hinnoista ja varustetasoista ei ole vielä tietoa.

Ainakin Keski-Euroopassa uuden A3:n lanseerauksen kunniaksi tarjolle tulee Sportback Edition One -niminen erikoismalli, joka saa mm. titaaninharmaat 18-tuumaiset vanteet, tummanpuhuvat matriisilediumpiot sekä mattaharmaita tehosteita ulkokuorta koristamaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää