Isompi “New Panda” tulee myyntiin nykyisen mallin rinnalle ensi vuodesta alkaen, ja se käyttää samaa alustaa ja tekniikkaa kuin Citroenin e-C3.

Fiat täyttää tänä vuonna 125 vuotta, jota se juhlii julkistamalla uuden version myydyimmästä autostaan Pandasta. Kyseessä ei kuitenkaan ole vain päivitys nykyiseen jo 12 vuotta vanhaan kaupunkiautoon. Tulossa on uusi ja isompi crossover, joka tuo sähköisen vaihtoehdon merkin tunnetulle pikkuautolle. Jutussa nähdyt viralliset patenttiikuvat antavat tähän mennessä selkeimmän käsityksen siitä, miltä uusi Panda näyttää.
Uuden pienen Fiatin nimi on todennäköisesti New Panda erottaakseen sen pienemmästä nykyisestä mallista, joka kokee myös päivityksen rinnakkaismalliksi. Uusi pieni Fiat on saatavana joko täyssähköisenä tai kevythybridinä kera polttomoottorin.
Auto rakennetaan samaa hintaluokkaa edustavan Stellantis Smart Car -alustan ympärille kuin sen Citroen e-C3 -serkku. Huhujen mukaan tuleva malli rakennetaan Serbiassa, eikä Etelä-italiassa Pomigliano d’Arcon tehtaalla lähellä Napolia, jossa nykyistä Pandaa valmistetaan.
Suosittelemme

Ptenttikuvista käy ilmi, että Fiatin 2019 Centoventi -konsepti oli paljon enemmän kuin yksi autonäyttelyyn muiden joukkoon viskattu tulevaisuuden visio. Vaikka paljon on myös tullut muutoksia viiden vuoden aikana, niin varsinkin auton naaman ilme on hyvin tunnistettava. Konseptimallin puskurin neliömäisten lamppujen sijaan tulevassa Pandassa on suorakaiteen muotoiset valot, sekä uudelleenmuotoiltu päivänajovalojen paneeli.
Konseptin piilotetut oven avauskahvat toivat mieleen alkuperäisen vuonna 1980 esitellyn Pandan, mutta tulevaan tuotantoversioon nämä on tylsästi korvattu perinteisemmän näköisillä ovenkahvoilla. Uusi Panda on kuitenkin ihan myyvän näköinen ilmestys, mitä Fiat myös tarvitsee taistellakseen Euroopan toiseksi myydyintä Dacia Sanderoa, sekä myydyintä Tesla Model Y -mallia kampittaakseen. Vastassa on myös kiinalaisten sähköautojen aalto, joka hiljalleen tunkeutuu myös Euroopan jälleenmyyntiverkostoihin.
Jos oletetaan Pandan vastaavan e-C3:n mittoja, on tuleva uutuusmalli hieman yli 4 000 mm pitkä, ja akseliväli olisi tällöin 2 540 mm. Nykyisen Pandan vastaavat mitat ovat 3 650 mm ja 2 300 mm, joten käytännöllisyydessä tapahtuu hyppy tilavampaan. Hinta asettunee noin 23 000 euron tietämille, kun sähköversion myynti Euroopassa käynnistyy.
Citroenin julkaistujen teknisten tietojen perusteella ostaja saa käyttönsä 44 kWh:n akun ja 320 km toimintasäteen. Pelkkää kaupunkiautoa halavien pitäisi pystyä myös ostamaan versio, jossa on pienempi akku ja 200 km kantama 20 000 euron hintaan vuoteen 2025 mennessä. Polttomoottorimallit ovat tälläkin kertaa halvempia, mutta niistä eivät Citroen ja Fiat vielä hiisku paljoakaan.