Uudet tuulet puhaltavat Audillakin – uusien polttomoottorimallien esittely saatetaan lopettaa jo viiden vuoden päästä

Saksalaiset premium-merkit ovat viime vuosina esitelleet koko joukon uusia täyssähköisiä malleja. Tämä kehityssuunta näyttää vain voimistuvan Audillakin, ja perinteisten polttomoottorien ystäville on tiedossa huonoja uutisia.

Audi lähti mukaan täyssähköautomarkkinoille hieman myöhäisheränneenä vajaat kolme vuotta sitten esitellyn e-tronin myötä. Sähköinen SUV on tehty vielä polttomoottorikäyttöön suunnitellun perusrakenteen pohjalta, mutta Ingolstadtin rinkulamerkin monet viime aikojen uutuudet on suunniteltu sähköisiksi alusta alkaen. Porsche Taycanin kanssa yhteisen perusrakenteen jakava e-tron GT sekä Volkswagenin MEB-pohjalevyä hyödyntävät Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron saavat pian seuraa monista muistakin täyssähköisistä Audeista.

Saksalainen Süddeuutsche Zeitung tietää nimittäin kertoa Audin toimitusjohtaja Markus Duesmannin antamien kommenttien perusteella, että Audi lopettaisi uusien bensa- ja dieselautojen esittelemisen jo vuonna 2026. Polttomoottoreita löytyisi rinkulamerkin valikoimasta tämän jälkeenkin jo aiemmin lanseeratuissa malleissa, mutta ne poistuisivat vähitellen myynnistä, kun näiden autojen malli-iät tulisivat päätökseensä.

Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että 2020-luvun lopulla Audin mallistossa olisi enää täyssähköisiä autoja. Perinteisten bensa- ja dieselkoneiden lisäksi saksalaisten suunnitelmat koskevat hybridejä, eli niillekään ei nähtäisi enää tulevaisuutta täysin sähköisten mallien rinnalla. Monet autonvalmistajat pitävät hybridejä tärkeänä välivaiheen teknologiana vielä usean vuoden ajan ennen odotettavissa olevaa täyssähköautojen lopullista läpimurtoa, mutta Audilla asiasta ollaan ilmeisesti eri mieltä.

Suosittelemme

Audi ei ole kommentoinut saksalaislehden tietoja mitenkään, joten täyssähköautoihin siirtymisen lopullinen aikataulu jää vielä nähtäväksi. Rinkulamerkin viime päivien viestintä on kuitenkin keskittynyt vahvasti tähän suuntaan, kun Audi on kertonut laajentavansa uusiutuvan energian käyttöä Euroopan latausasemillaan ja hyödyntävänsä tekoälyä kestävyyden maksimoimiseksi toimitusketjussaan. Toisaalta saksalaiset esittelevät pikapuoliin myös uuden RS 3:n, jonka nokalla murisee edelleen vanhan koulukunnan viisimukinen bensaturbo.

LähdeCarscoops

Lue lisää