Toyota kehittää entistä tehokkaampia nelisylinterisiä polttomoottoreita, jotka ovat entistä taloudellisempia – mahdoton yhtälö?
Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda ennustaa, että pelkästään akkukäyttöisten sähköautojen markkinaosuus ei koskaan ylitä 30 prosenttia. Hän uskoo myös, että polttomoottori ei ole vihollinen, vaan pikemminkin hiilidioksidipäästöt, joita ne sylkevät sisuksistaan ulos. Tätä silmällä pitäen ei ole yllättävää, että japanilainen autonvalmistaja haluaa edelleen kehittää polttomoottoriteknologiaa. Nyt Toyota on julkistanut uuden rivimallisten neloskoneiden perheen.
Moottorit toimivat kaikki tavallisilla fossiilisilla polttoaineilla, mutta myös hiilineutraaleilla polttoaineilla, kuten nestemäisellä vedyllä, synteettisillä polttoaineilla ja biopolttoaineella. Toyotan yhteisessä konferenssissa Mazdan ja Subarun kanssa paljastettiin nämä kolme uutta moottorivarianttia. Mukana on myös uusi vapaasti hengittävä 1,5 litran kone, joka on tilavuudeltaan ja korkeudeltaan noin 10 prosenttia pienempi kuin sen väistyvä nykyinen moottori. Uusi moottori ei ole vain tehokkaampi, vaan myös taloudellisempi, ja painonpudotustakin luvataan noin 10 prosenttia.
Tarkkoja yksityiskohtia tehosta ja polttoainetaloudesta ei ole vielä julkaistu, koska moottoreiden kehitystyö on vielä kesken. Toyota ehti kuitenkin jo asentaa yhden sellaisen Prius- prototyyppiinsä, ja esitteli sitä kautta moottoria myös erikseen. Toyota ehti jo julistaa, että sen uudet moottorit “mullistavat ajoneuvojen kokoamisen” pienentyneen kokonsa ansiosta. Pienentämällä moottoreita Toyota voi alentaa auton konepeltiä tehden siitä aerodynaamisemman polttoainetalouden kannalta.
Toinen työn alla oleva moottori on turboahdettu 1,5 litran mylly. Se on tilavuudeltaan 20 prosenttia pienempi kuin tällä hetkellä käytössä oleva vapaasti hengittävä 2,5-litran moottori. Samalla korkeus pienenee 15 prosenttia, ja sen on tarkoitus olla suunnilleen yhtä tehokas, vaikka sen taloudellisuus kasvaa peräti noin 30 prosenttia.
Suosittelemme
Tehokkain joukosta tulee kuitenkin olemaan turboahdettu 2,0 litran versio. Nykyiseen 2,4-litraiseen turbomoottoriin verrattuna uudessa yksikössä on kymmenen prosenttia pienempi tilavuus ja korkeus. Toyota lupaa tästäkin huomattavasti enemmän tehoa, ja 30 prosenttia pienempää polttoaineen kulutusta.
Kuten voidaan jo kuvitella, ovat uudet moottorit optimoitu hybridi- ja pistokehybridisovelluksia varten. Financial Timesin saamien tietojen mukaan uudet neloskoneet debytoivat sähköistetyissä autoissa vuoden 2026 lopulla. Mielenkiintoista on, että samaisen lähteen mukaan jotkin moottoreiden muunnelmat käyttäisivät myös dieseliä polttoaineenaan.
Se, miksi autoteollisuuden jättiläinen tekee yhteistyötä pienempien kilpailijoidensa Subarun ja Mazdan kanssa, on loppujen lopuksi hyvin järkeenkäypää. Toyota omistaa ensinnäkin 20 prosenttia Subarusta ja viisi prosenttia Mazdasta. Nämä uudet moottorit suunnitellaan lisäksi Toyota-malleille. Subaru työstää jo puolestaan seuraavan sukupolven hybridikokoonpanoa, joka perustuu sen omiin boxer-moottoriin, kun taas Mazda hassaa rahansa mieluiten sen suosimaan wankelmoottoriteknologiaan.