Uudesta Corvettesta julkaistiin ensimmäiset viralliset kuvat – keskimoottoriseksi muuttuva superauto esitellään heinäkuussa

Chevrolet Corvette on pitänyt amerikkalaisten urheiluautojen lippua korkealla jo vuodesta 1953 lähtien, ja välillä se on ollut jopa lajityyppinsä ainoa edustaja Atlantin toisella puolella. Corvette on kehittynyt vähitellen maailmanluokan sportiksi, jonka viimeaikaiset versiot eivät ole hävinneet tippaakaan paljon kalliimmille eurooppalaisille superautoille edes radalla.

Vetten teoreettisena haittapuolena on kuitenkin ollut sen perinteinen etumoottorirakenne, joka häviää ainakin paperilla superautoissa useimmiten käytetylle keskimoottorille. Optimaalisemman painonjakauman ja paremmat ajo-ominaisuudet mahdollistava keskimoottori on ollut Corvettenkin historiassa useaan kertaan esillä, ja Vetten isänä pidetty Zora Arkus Duntov tunnettiin keskimoottorin puolestapuhujana.

Aiheesta on esitelty muutamia tutkielmiakin vuosien mittaan, mutta Corvetten tuotantomalleissa on silti luotettu sitkeästi etumoottoriin. Tämä perinne katkeaa kuitenkin nykyiseen seitsemänteen sukupolveen, koska C8-koodilla tunnetussa seuraajassa siirrytään vihdoinkin keskimoottoriin vuosikymmenten odotuksen jälkeen.

- Mainos -




Myös uuden Vetten esittelyä on ehditty odottaa jo useampaankin autonäyttelyyn, ja monet olettivat auton paljastuksen tapahtuvan joko tammikuussa Detroitissa tai nyt pääsiäisen tienoilla New Yorkissa. Autoa ei kuitenkaan nähdä vielä Ison Omenan näyttelyssäkään, vaan se tuodaan julkisuuteen omassa esittelytilaisuudessaan heinäkuun 18. päivä. Chevrolet julkaisi päivämäärän ohella myös ensimmäiset viralliset kuvat Corvettesta, joissa uutuus esiintyy vielä naamioteipin peitossa.

Siitä huolimatta muuttuneet mittasuhteet ja paljon entistä terävämmät muodot käyvät hyvin ilmi. Kyljessä on myös Ferrarin ja Lamborghinin mallien tyyliset ilmanottoaukot, jotka ruokkivat happea kuskin selän takana murisevalle voimanlähteelle. Se on Stingray-nimeä tottelevassa ”aloitusmallissa” perinteiden mukainen 6,2-litrainen veekasi, jonka tuottamat noin 500 heppaa ohjataan takapyörille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta.

Myöhemmin tulossa on vielä tehokkaampiakin versioita, joista äärimmäisimmän teholukema voi hätyytellä jo 1000 hevosvoiman lukemaa. Uudet ajat näkyvät sisustassakin, jota dominoivat voimakkaasti ylöspäin kaartuva keskikonsoli ja kaksipuolaiseksi muuttunut ratti. Mittaristokin on täysin digitaalinen, ja se saa seuraa keskikonsolin päässä komeilevasta ”leijuvasta” kosketusnäytöstä. Jäämme odottelemaan auton lopullisia kuvia, jotka julkaistaan viimeistään heinäkuussa.

LähdeCarscoops

Uusimmat

Tämä on ikämiesten aito ylellisyysvaunu: 1980 Lincoln Continental Mark VI

Priimakuntoinen Lincoln Continental on luksusta neljän vuosikymmenen takaa. Lähes ajamattomalla yksilöllä on vuosistaan huolimatta melkoisen mojova hintalappu tuulilasissa. Vuosimallin 1980...

Myynnissä kaunis pieni Bemari tyyliin sopivalla peräkärryllä

Jos juttumme julkaistaisiinkin ”Jokanainen.fi”-sivustolla voisi otsikko olla juuri nähdyn kaltainen. Lienee kuitenkin rehellistä sanoa, että myös miehen silmään BMW...

Tesla kutsuu 15 000 Model X –mallia tarkastukseen ohjaustehostinongelmien takia

Tesla takaisinkutsuu vuosimallin 2016 Model X –autojaan, jotka ovat valmistuneet ennen kyseisen vuoden lokakuun puoltaväliä. Valmistajan huoli koskee ohjaustehostimen...

Volvo XC40 Recharge täyssähköauton ensimaistiaiset

Vuosi 2020 on täynnä kiinnostavia sähköautojulkistuksia. Volvon ensimmäinen täyssähköauto Volvo XC40 Recharge esiteltiin virallisesti suomalaisille 10.2.2020 ja olimme tietysti...

Kaikkien aikojen hurjin V8-Citroen: 10-tonnin painoinen Michelin DS ”Tuhatjalka”!

Michelin kehitti 70-luvulla melkoisen erikoisen liikkuvan rengastesterin, jonka tarjoituksena oli testata raskaan kaluston renkaita suurissa nopeuksissa. Vuonna 1972 ranskalaisella rengasvalmistaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...