Vuonna 2016 esitelty Alfa Romeo Stelvio oli italialaismerkin ensimmäinen tuotantoon päätynyt katumaasturi, vaikka Alfa leikitteli SUV-idealla jo vuonna 2003 julkisuuteen tuodun Kamal-konseptiauton myötä. Stelvion ensimmäinen sukupolvi väistyy pian seuraajansa tieltä, josta on jo julkaistu muutamia virallisia tiiserikuvia.
Nyt julkisuuteen tuotiin ensimmäiset viralliset kuvat koko autosta vielä naamioteipin peittämänä. Alfa Romeon logon kuvioita toistavan punamustan teippauksen alla piilee vielä monenlaisia toppauksia, joten tarkempien muotojen selviämistä joudutaan odottelemaan uuden Stelvion lopulliseen lanseeraukseen saakka. Ruotsissa talvitestien yhteydessä otetut kuvat paljastavat kuitenkin jo uutuuden mittasuhteet ja designin päälinjat varsin hyvin.

Auto on tehty edeltäjäsukupolvessa hyödynnetyn Giorgio-pohjalevyn sijasta Stellantis-konsernin yhteiselle STLA Large -perusrakenteelle, joka löytyy esimerkiksi uuden Dodge Chargerin alta. STLA Large on tarkoitettu lähtökohtaisesti takavetopohjaisiin autoihin, joten Stelviossa on edelleen varsin pitkä keula ja lyhyt etuylitys. Keulan teippausten alta erottuu jo Alfan tuttu vaakunamaski ja kompaktista Juniorista tuttu ”kaksikerroksinen” naamailme. Sivuikkunalinjassakin näyttäisi olevan tiettyjä yhtäläisyyksiä Junioriin, mutta takavalot eivät vaikuta sijaitsevan aivan yhtä korkealla perässä kuin Juniorissa.

Testiauton tuulilasin ylänurkkaan liimattu varoitustarra ja kolmireikäiset vanteet viestittävät sen olevan täyssähköversio, ja perässäkään ei näy minkäänlaisia pakoputkenpäitä. Testiproto vaikuttaa nykyistä Stelviota isommalta, mikä johtuu uudesta STLA Large -perusrakenteesta. Se on tarkoitettu 4764-5126 milliä pitkiin autoihin, kun taas nyky-Stelvio on ”vain” 4687 millin mittainen.

Alfa Romeon piti siirtyä pelkästään täyssähköisiin voimalinjoihin Euroopan markkinoilla, mutta tämä päätös on ehditty jo kuopata sähköautojen nihkeästi sujuneen myynnin vuoksi. Niinpä uusia Alfoja saa myös polttomoottoreilla ja hybrideinä. Polttomoottorivaihtoehtojen joukkoon kuulunee ainakin Stellantiksen Amerikan-haaran kehittämä tuplaturboahdettu suora kolmelitrainen kuutonen, joka tunnetaan Hurricane-nimellä.
Suosittelemme
Uusi Stelvio esitellään koko komeudessaan vielä tämän vuoden aikana, mutta myynti pääsee starttaamaan vasta ensi vuoden puolella. Silloin julkisuuteen tuodaan myös samalta pohjalta tehtävä Giulian seuraava sukupolvi, joka muuttuu perinteisestä sedanista jonkinasteiseksi crossoveriksi.