Uudessa VW Golfissa on teknisiä ongelmia – autoa ei esitelläkään vielä syksyllä Frankfurtissa

VW Golfin nykyinen, eli seitsemäs sukupolvi esiteltiin jo syksyllä 2012, eli auto alkaa olla automaailman normaalin uudistumistahdin mukaan aivan elinkaarensa loppupäässä. Volkswagen kertoikin jo yli vuosi sitten, että kahdeksannen sukupolven Golfin tuotanto alkaa tämän vuoden kesäkuussa. Auto piti esitellä syyskuisessa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta nyt matkaan on tullut mutkia.

Uuteen Golfiin tulee ennennäkemätön määrä tekniikkaa, joka kattaa mm. eritasoisia autonomisen ajamisen järjestelmiä ja lisää kosketusnäyttöjä sisustaan. Ilmeisesti jopa perinteinen valokatkaisin sekä lämmityksen ja ilmastoinnin säätimet korvataan kosketusnäytöillä ainakin Golfin huippuversioissa. Autoa on testattu jo kattavasti, ja viime aikoina uuden Golfin prototyyppejä on nähty yleisillä maanteilläkin enää minimaalisen naamioteipin peitossa. Testeistä huolimatta uutuudessa on edelleen sen verran bugeja, että lanseerausta markkinoille on päätetty lykätä.


VW kertoo itse virallisena selityksenä, että myynnin aloituksen siirtyminen ei johdu tuotannollisista tekijöistä, vaikka teknisiä ongelmia ei kielletäkään. Syyksi ilmoitetaan sen sijaan, että autoa ei haluta lanseerata myyntiin juuri ennen joulua, jolloin kuluttajia on hankala saada kiinnostumaan uutuudesta. Niinpä uusi Golf on tulossa myyntiin ensi vuoden alkupuolella, jolloin myös bugien pitäisi olla menneen talven lumia.

Tällä tavalla Volkswagenin tärkeimmän mallin ei tarvitse myöskään kilpailla huomiosta muiden Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävien uutuuksien kanssa. VW:n tarjontaan Frankfurtissa jää kuitenkin Golfin pois jäämisen myötä melkoinen aukko, jota paikkaa upouusi sähköauto I.D. Neo. Se piti alun perin tuoda julkisuuteen muutama viikko näyttelyn jälkeen, mutta nyt sähköuutuus pääseekin jo IAA:na tunnetun show`n parrasvaloihin.





Viimeisimpien tietojen mukaan uusi Golf esitellään hieman näyttelyn jälkeen, eli auto julkistetaan vielä syksyn mittaan. Myynti alkaa kuitenkin Saksassakin vasta alkuvuodesta 2020, ja Suomeen uutuutta voidaan odotella noin vuoden päästä. Kestosuosikin kahdeksas sukupolvi tehdään nykyisenkin Golfin alta löytyvän MQB-perusrakenteen Evo-version varaan, ja auton pitäisi keventyä jopa 100 kilolla. Voimanlähteinä toimii valikoima kolmi- sekä nelisylinterisiä bensaturboja, ja dieseliäkään ei unohdeta. Hybriditekniikalla on mallisarjassa entistä tärkeämpi rooli, mutta täyssähkömalli pudotetaan pois I.D. Neon tieltä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...