Uudessa-Seelannissa valmistellaan hurjaa katuautoa – Rodin FZero voi olla jopa F1-kilpuria nopeampi

Viime vuosina automaailmaan on putkahdellut melkoinen määrä uusia super- ja hyperautovalmistajia. Merkittävä osa niistä toimii kiinalaisen rahoituksen turvin, ja uutuuksien kerrotaan liikkuvan joko kokonaan tai osittain sähkön voimin. Nyt uusien autonvalmistajien joukko on kasvanut Rodin Cars -nimisellä firmalla, joka on kuitenkin erilainen tapaus kuin suurin osa muista tulokkaista. Rodin on nimittäin kotoisin Uudesta-Seelannista, ja voimanlähteenä käytetään perinteistä polttomoottoria.

Monen uuden superautovalmistajan todellisesta taloustilanteesta ja suunnitelmien realistisuudesta on paha sanoa mitään, mutta Rodin Carsin taustalta pitäisi löytyä rutkasti pääomaa. Firma kuuluu nimittäin australialaiselle David Dickerille, joka on pyörittänyt viime vuosikymmenten aikana miljardien arvoista IT-bisnestä. Nyt Dicker haluaa toteuttaa unelmansa autojen suhteen, ja kyse ei ole ihan pienestä haaveesta.





Rodin Cars aikoo luoda äärimmäisen suorituskyvyn tarjoavan katulaillisen hyperauton, joka on nimetty FZeroksi. Auto voi olla parhaimmillaan jopa F1-kilpuria nopeampi, ja se saattaisi jättää esimerkiksi Aston Martin suunnitteleman Valkyrie-hyperauton nielemään pölyä. FZeroa aiotaan valmistaa kahtena eri versiona. Perusmallia vauhdittaa vapaasti hengittävä nelilitrainen V10, joka tuottaa noin 700 hevosvoimaa. Vieläkin enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan kahdella turbolla ryyditettyä versiota, josta irtoaa noin 1000 heppaa.

Jos tämäkään ei riitä, huipputeho voidaan nostaa jopa 1600 hevosvoimaan. Jo näissä luvuissa riittää sulattelemista, mutta FZeron paino kuulostaa vieläkin uskomattomammalta. Auton massaksi kerrotaan nimittäin vain 605 kiloa kuski mukaan luettuna, joten teho-painosuhde alkaa olla jo järjetöntä tasoa. Samaa voidaan sanoa laitteen tuottamasta downforcesta, joka on kuulemma 4000 kiloa. Vertailupohjaa saadaan Aston Martin Valkyrien ratakäyttöön suunnitellusta AMR Pro -versiosta, jolle ilmoitettu vastaava luku on noin 1800 kiloa.

Jos Rodinin suunnitelmat käyvät toteen, FZeron pitäisi kyetä huimiin mutkanopeuksiin radalla. Projektin taustalla piilee melkoinen osaaminen, koska esimerkiksi auton kahdeksanpykäläisen sekventiaalivaihteiston kehittämisestä vastaa tunnettu brittispesialisti Ricardo. Moottorit rakentaa puolestaan myöskin Isossa-Britanniassa toimiva Neil Brown Engineering, jossa vastuuhenkilönä toimii Cosworthilla ja Fordin kisaosastolla kannuksensa hankkinut Graham Dale-Jones. Kuvissa näkyvä auto on kuulemma tarkka malli valmiista tuotteesta, joten tulossa on äärimmäinen laite myös ulkonäön osalta. Kuvien auton esittää FZeron rataversiota, mutta myös katumalli on tekeillä.

LähdeCarscoops
Edellinen artikkeliBaume & Mercier
Seuraava artikkeliKAFFILA on Tampereen parhaita kahviloita
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...