Ihan joka päivä ei tule vastaan miltei ajamatonta C4 Corvetten ZR1-mallia. Nyt niitä olisi tarjolla peräti kaksi kappaletta!
Nämä autot kelpaisivat niin museoon, yksityiseen kokoelmaan kuin siihen, mihin autot on tehty – ajamiseen! Molempia autoja kaupittelee Los Angelesista löytyvä Fusion Motor Company, ja molemmilla autoilla on myös identtinen hintapyyntö 124 950 dollaria.
Vanhempi on vuosimallia 1990, ja sillä on ajettu tehtaalta ulos ajamisen jälkeen ainoastaan 30 mailia (48 km). Jopa alkuperäiset suojamuovit ovat vielä paikoillaan sisätiloissa. Myynti-ilmoituksessa ei paljoa kerrota auton aikaisemmista omistusvaiheista, mutta sen mukana tulee kaikki alkuperäiset tilpehöörit, kuten omistajan käsikirja, auton VIN-numeroon täsmäävä asiakirjateline ja ZR1-logolla varustettu kultainen avaimenperä.
Chevrolet kehitti ZR1:n moottorin yhdessä Lotuksen kanssa, ja sen alumiinilohkoinen V8-moottori tunnetaan nimellä LT5. Viimeistään tämä moottori katkaisi puheet ”puukiila-Veten” tehottomuudesta, sillä kone kehittää 375 heppaa, jotka välittyy takarenkaille kuusivaihteisen manuaalilootan kautta. Ottaen huomioon, kuinka hyvä auto ZR1 Corvette on ajaa, niin tämä yksilö ei ole päässyt nauttimaan vielä vauhdin hurmasta.
Suosittelemme
Uudempi Corvette on vuosimallin 1994 ZR1, ja siitä löytyy entistäkin tehokkaampi 405-hevosvoimainen 5.7-litran kahdeksikko. Tälläkään sporttihirmulla ei ole mittarissaan kuin aneemiset 33 mailia, eli 53 kilometriä. Myös tässä autosta löytyy ohjaamosta tehtaalla asennetut suojamuovit, ja mukana seuraa luonnollisesti myös kaikki alkuperäinen dokumentaatio. Tämäkin auto on musta sisustaa myöden, mutta vanteet ovat sentään erilaiset. Ottaen huomioon autojen ainutlaatuisuuden ei olisi ihme, että molemmat päätyisivät saman Corvette-keräilijän haltuun. Olisiko vihdoin tullut aika antaa molemmille autoille hieman kenkää? Erään sketsiryhmän sanoin, ”auto tykkää, että sillä ajetaan”.