Vuonna 1982 esitelty E30-korimalli vei BMW 3-sarjan toiseen sukupolveensa. E30 sai myös kunnian olla baijerilaismerkin historian ensimmäinen nelivetoinen auto joka nurkasta raapivan 325iX:n myötä.
325iX:t olivat jo uutena harvinaisia takavetomalleja huomattavasti korkeamman hintansa myötä. Suurin osa myynnistä keskittyi USA:n ja Kanadan kylmemmän ilmaston alueille, mutta nyt varsin ainutlaatuinen yksilö olisi tarjolla Isossa-Britanniassa. Autoa kauppaa SuperVettura-niminen liike, joka sattuu olemaan mm. Koenigseggin virallinen jälleenmyyjä saarivaltakunnassa.
Superautokaupassa myynnissä oleva 325iX edustaa mallivuotta 1986, ja auton ohjaus on vasemmalla puolella. BMW ei ole siis uutena Isossa-Britanniassa myyty yksilö, vaan se on peräisin Tanskasta. 325iX oli kuulemma osa 32 auton kokoelmaa, joka päätyi kokonaisuudessaan SuperVetturalle myyntiin. Kokoelman muita autoja olivat esimerkiksi McLaren P1 GTR, Ferrarit Enzo, F50, 250, 458 Speciale, 512 ja 328 sekä pagoda-korinen SL-Mersu, joten kyse ei ollut ihan jokapäiväisistä menopeleistä.
Tanskalaiskeräilijä hankki 325iX:n uutena, koska hän halusi kokoelmaansa myös historian ensimmäisen nelivetoisen BMW:n. Kokoelman autot oli säilötty ilmastoituihin lentokonehangaareihin, ja esimerkiksi Ferrarien mittarilukemat olivat välillä 80-3000 kilometriä. Monilla autoilla ei ollut ajettu lainkaan, ja niiden ovet olivat saaneet pysyä kiinni uudesta lähtien. Niinpä Bemarinkin mittarissa on ainoastaan 821 kilometrin ajomäärä.
Suosittelemme
Auto on luonnollisesti täysin alkuperäinen ja sitä ei ole koskaan rekisteröity. Tämä tarkoittanee myös sitä, että 325iX:ää ei saa jatkossakaan enää kilpien väliin nykyisten päästömääräysten vuoksi. Nelivetomallin erottaa ulkoapäin lokasuojien ja helmojen levityksistä, mutta toisaalta lisävarustelistalta ei ole raaskittu ruksia esimerkiksi oikeanpuoleisen sivupeilin tai alumiinivanteiden kaltaisia varusteita.
Tämä tekee autosta tietysti entistäkin eksoottisemman ilmestyksen. Penkit on verhoiltu sinisellä kankaalla, ja ovien väleistä sekä konehuoneesta löytyy edelleen tehtaan alkuperäistä suojavahaa. Myyjäliike halusi pitää BMW:n mahdollisimman alkuperäisenä, mutta 325iX on sentään saanut uuden akun, öljynvaihdon sekä perusteellisen läpikäynnin. Renkaat ovat edelleen tehtaan jäljiltä, joten ne voivat olla melkoisen haurasta tavaraa.
Polaris Silver Metallic -väristä neliveto-Kolmosta vauhdittaa 2,5-litrainen suora kuutonen, jonka tuottamat 170 hevosvoimaa ja 222 newtonmetriä ohjataan viisipykäläisen manuaalin kautta kaikille neljälle pyörälle. Tällä lienee enemmän teoreettista merkitystä, koska autolla tuskin tullaan ajamaan jatkossakaan. Hintalapussa lukee 48 000 punnan, eli vajaan 55 000 euron lukema. Summaa on paha verrata muihin vastaaviin yksilöihin, koska sellaisia ei taida olla olemassakaan.