Uuden VW Golf GTI:n kuningasmalli esiteltiin – Clubsportissa on 300 heppaa ja sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin sporttimallien sarja saa jatkoa. Ikonisen GTI:n uusin painos on jo kaupoissa, ja nyt Volkswagen toi julkisuuteen astetta tulisemman Clubsportin.

Edeltäjämallin GTI:n tehokkainta TCR-versiota ei myyty Suomessa, mutta sen korvaajana toimiva uusi Clubsport nähdään ilmeisesti näilläkin leveysasteilla. Clubsportia vauhdittaa tavallisen GTI:n tavoin kaksilitrainen bensaturbo, mutta potkua on huomattavasti enemmän kuin ”perusmallin” 245 hevosvoimaa ja 370 newtonmetriä. Hyundai i30 N:n, Ford Focus ST:n ja kumppanien heittämään haasteeseen vastataan Clubsportissa tasan 300 hepan ja 400 newtonin turvin, eli arvot ovat täsmälleen samat kuin edeltäjäsukupolven R-versiossa.

-- MAINOS --

Tehokuuri on saatu aikaan Continentalin valmistaman uuden turboahtimen, isomman välijäähdyttimen ja uuden moottorinohjaussoftan myötä. Vaihteistona palvelee seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka välittää turbokoneen voimavarat tuttuun GTI-tyyliin pelkästään etupyörille. Kiihdytys nollasta sataan sujuu Volkswagenin mukaan alle kuudessa sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan. Kiihtyvyyttä kohennetaan myös perus-GTI:tä lyhyemmillä välityksillä.

Ajettavuutta optimoidaan puolestaan uudella sähkömekaanisella tasauspyörästön lukolla, joka on saanut VAQ-nimen. Tavallisessa GTI:ssä käytettävän sähköisen XDS:n korvaavaa sähkömekaanista järjestelmää pystyy säätämään ajomoodien mukaan. Lisäksi etuakseliston camber-kulmaa on lisätty, ja taka-akseli on saanut uuden tukivarren. Myös olka-akselit, joustintukien laakerit sekä jouset on päivitetty, ja mukautuvasta DCC-alustasta löytyy peräti 15 eri säätöä Comfort- ja Sport-moodien väliltä.

-- MAINOS --




Yksi asetuksista on optimoitu Nürburgringin Nordschleifea varten, jossa uuden Clubsportin alustaa on kehitetty. Kasvaneisiin voimavaroihin vastataan kaksimäntäisillä jarrusatuloilla, ja ABS-jarruja sekä ajovakaudenhallintaakin on hienosäädetty hidastuvuuden sekä ajovakauden kohentamiseksi. Ulkoa Clubsportin tunnistaa perus-GTI:tä räyhäkkäämmän oloisesta etupuskurista, ja katon takareunastakin löytyy entistä isompi kaksiosainen spoileri, jonka pitäisi kohentaa peräpään pitoa. Clubsport-resepti viimeistellään 19-tuumaisilla vanteilla, kylkiraidoilla ja sporttipenkkien uudella verhoilulla.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Kapitalistinen luksus houkutteli kommunistijohtajiakin – Kiinan ulkoministerin entinen Mercedes 600 Pullman on myynnissä eBayssa

Vuonna 1963 lanseeratusta Mercedes-Benz 600 Pullmanista tuli nopeasti vallan symboli, joka houkutteli erityisesti diktaattoreita ympäri maailman. Kiinan ulkoministerille aikanaan...

Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.