Uuden VW Golf GTI:n kuningasmalli esiteltiin – Clubsportissa on 300 heppaa ja sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin sporttimallien sarja saa jatkoa. Ikonisen GTI:n uusin painos on jo kaupoissa, ja nyt Volkswagen toi julkisuuteen astetta tulisemman Clubsportin.

Edeltäjämallin GTI:n tehokkainta TCR-versiota ei myyty Suomessa, mutta sen korvaajana toimiva uusi Clubsport nähdään ilmeisesti näilläkin leveysasteilla. Clubsportia vauhdittaa tavallisen GTI:n tavoin kaksilitrainen bensaturbo, mutta potkua on huomattavasti enemmän kuin ”perusmallin” 245 hevosvoimaa ja 370 newtonmetriä. Hyundai i30 N:n, Ford Focus ST:n ja kumppanien heittämään haasteeseen vastataan Clubsportissa tasan 300 hepan ja 400 newtonin turvin, eli arvot ovat täsmälleen samat kuin edeltäjäsukupolven R-versiossa.

Tehokuuri on saatu aikaan Continentalin valmistaman uuden turboahtimen, isomman välijäähdyttimen ja uuden moottorinohjaussoftan myötä. Vaihteistona palvelee seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka välittää turbokoneen voimavarat tuttuun GTI-tyyliin pelkästään etupyörille. Kiihdytys nollasta sataan sujuu Volkswagenin mukaan alle kuudessa sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan. Kiihtyvyyttä kohennetaan myös perus-GTI:tä lyhyemmillä välityksillä.





Ajettavuutta optimoidaan puolestaan uudella sähkömekaanisella tasauspyörästön lukolla, joka on saanut VAQ-nimen. Tavallisessa GTI:ssä käytettävän sähköisen XDS:n korvaavaa sähkömekaanista järjestelmää pystyy säätämään ajomoodien mukaan. Lisäksi etuakseliston camber-kulmaa on lisätty, ja taka-akseli on saanut uuden tukivarren. Myös olka-akselit, joustintukien laakerit sekä jouset on päivitetty, ja mukautuvasta DCC-alustasta löytyy peräti 15 eri säätöä Comfort- ja Sport-moodien väliltä.

Yksi asetuksista on optimoitu Nürburgringin Nordschleifea varten, jossa uuden Clubsportin alustaa on kehitetty. Kasvaneisiin voimavaroihin vastataan kaksimäntäisillä jarrusatuloilla, ja ABS-jarruja sekä ajovakaudenhallintaakin on hienosäädetty hidastuvuuden sekä ajovakauden kohentamiseksi. Ulkoa Clubsportin tunnistaa perus-GTI:tä räyhäkkäämmän oloisesta etupuskurista, ja katon takareunastakin löytyy entistä isompi kaksiosainen spoileri, jonka pitäisi kohentaa peräpään pitoa. Clubsport-resepti viimeistellään 19-tuumaisilla vanteilla, kylkiraidoilla ja sporttipenkkien uudella verhoilulla.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.