Kahdeksannen sukupolven VW Golfin sporttimallien sarja saa jatkoa. Ikonisen GTI:n uusin painos on jo kaupoissa, ja nyt Volkswagen toi julkisuuteen astetta tulisemman Clubsportin.
Edeltäjämallin GTI:n tehokkainta TCR-versiota ei myyty Suomessa, mutta sen korvaajana toimiva uusi Clubsport nähdään ilmeisesti näilläkin leveysasteilla. Clubsportia vauhdittaa tavallisen GTI:n tavoin kaksilitrainen bensaturbo, mutta potkua on huomattavasti enemmän kuin ”perusmallin” 245 hevosvoimaa ja 370 newtonmetriä. Hyundai i30 N:n, Ford Focus ST:n ja kumppanien heittämään haasteeseen vastataan Clubsportissa tasan 300 hepan ja 400 newtonin turvin, eli arvot ovat täsmälleen samat kuin edeltäjäsukupolven R-versiossa.
Tehokuuri on saatu aikaan Continentalin valmistaman uuden turboahtimen, isomman välijäähdyttimen ja uuden moottorinohjaussoftan myötä. Vaihteistona palvelee seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka välittää turbokoneen voimavarat tuttuun GTI-tyyliin pelkästään etupyörille. Kiihdytys nollasta sataan sujuu Volkswagenin mukaan alle kuudessa sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan. Kiihtyvyyttä kohennetaan myös perus-GTI:tä lyhyemmillä välityksillä.
Ajettavuutta optimoidaan puolestaan uudella sähkömekaanisella tasauspyörästön lukolla, joka on saanut VAQ-nimen. Tavallisessa GTI:ssä käytettävän sähköisen XDS:n korvaavaa sähkömekaanista järjestelmää pystyy säätämään ajomoodien mukaan. Lisäksi etuakseliston camber-kulmaa on lisätty, ja taka-akseli on saanut uuden tukivarren. Myös olka-akselit, joustintukien laakerit sekä jouset on päivitetty, ja mukautuvasta DCC-alustasta löytyy peräti 15 eri säätöä Comfort- ja Sport-moodien väliltä.
Suosittelemme
Yksi asetuksista on optimoitu Nürburgringin Nordschleifea varten, jossa uuden Clubsportin alustaa on kehitetty. Kasvaneisiin voimavaroihin vastataan kaksimäntäisillä jarrusatuloilla, ja ABS-jarruja sekä ajovakaudenhallintaakin on hienosäädetty hidastuvuuden sekä ajovakauden kohentamiseksi. Ulkoa Clubsportin tunnistaa perus-GTI:tä räyhäkkäämmän oloisesta etupuskurista, ja katon takareunastakin löytyy entistä isompi kaksiosainen spoileri, jonka pitäisi kohentaa peräpään pitoa. Clubsport-resepti viimeistellään 19-tuumaisilla vanteilla, kylkiraidoilla ja sporttipenkkien uudella verhoilulla.