Uuden Toyota Supran nokalle saa pian legendaarisen 2JZ-GTE-koneen – asialla on kuitenkin tehtaan sijasta kalifornialainen virityspaja

Toyota Supra toimi japsivalmistajan sporttimalliston keihäänkärkenä 1980-luvulta aina 2000-luvun alkupuolelle asti. Alkuperäisten Suprien sarja huipentui vuonna 1993 lanseerattuun neljänteen sukupolveen, jonka pyöreät muodot sanoivat täydelliset hyvästit edeltäjän kasarityyliselle kulmikkuudelle. Neloskorisen Supran pellin alla murisi 2JZ-koodilla tunnettu kolmilitrainen suora kuutonen, jonka tehokkain versio oli ryyditetty peräti kahdella turbolla.

Siitä irtosi Japanin kotimarkkinoilla virallisesti 280 hevosvoimaa, mutta luku oli ilmoitettu tarkoituksella alakanttiin. Taustalla vaikutti japsivalmistajien keskinäinen sopimus hevosvoimasodan hillitsemiseksi, joka ei kuitenkaan estänyt rakentamasta todellisuudessa tehokkaampia autoja. Tuplaturbo-Supran euro- ja jenkkiversion teholukemaksi kerrottiinkin 325 tai 330 heppaa, mutta skaala ei todellakaan päättynyt tähän.

Ahdettu 2JZ-GTE tunnetaan nimittäin yhtenä autohistorian viritysystävällisimmistä moottoreista, josta on irrotettu jopa nelinumeroisia teholukemia ilman suurempia ongelmia. Kone nauttiikin melkoista kulttimainetta, ja neloskoristen tuplaturbo-Suprien hinnat ovat kohonneet huimasti viime vuosina. Suprien ympärillä pyörivä hypetys ei jäänyt huomaamamatta Toyotaltakaan, joka palautti legendaarisen mallinimen vihdoinkin valikoimaansa tämän vuoden alussa. Väliin ehti tulla melkein 17 vuoden tauko, koska viimeiset neloskoppaiset Suprat tehtiin vuonna 2002.

Supran viimeisin sukupolvi tunnetaan A90-koodinimellä, ja se on itse asiassa valepukuun verhoutunut baijerilainen. Auto on nimittäin avokattoisen BMW Z4:n umpikattoinen sisarmalli, jonka nokalla murisee kolmilitrainen kuutonen neloskorin tapaan. B58-nimen saanut turbokone on kuitenkin täysin saksalaista tekoa, ja sillä ei ole mitään tekemistä klassisen 2JZ-GTE:n kanssa. Uudesta moottorista irtoaa jo tehtaan jäljiltä 340 heppaa, ja siinäkin piilee varmasti virityspotentiaalia. Fanit haikailevat kuitenkin edelleen vanhan kuningasmoottorin perään, ja nyt asiaan on tarjolla ratkaisu.





Toyota kertoi aiemmin itsekin, että 2JZ-GTE sopisi myös uuden Supran konehuoneeseen. Kalifornialainen CX Racing on nyt päättänyt tehdä ajatusleikistä totta, ja niinpä virityspaja julkaisi tiiserikuvan legendaarisesta myllystä uuden Supran pellin alla. Kyseessä on vasta piirros, koska uutuuden asiakastoimitukset eivät ole vielä edes alkaneet, mutta CX Racingilla on vakaat aikomukset tehdä suunnitelmastaan totta. 2JZ-GTE-muutossarjat tulevat kuulemma pian saataville, ja Atlantin toisella puolella neljännesvuosisadan ikäisellä tekniikalla varustetun uuden auton voi saada jopa kilpiin. Euroopassa täytyy sen sijaan tyytyä BMW:n uuteen turbokuutoseen, joka ei ole huono vaihtoehto sekään.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...