Uuden Skoda Octavian RS-mallistosta tulee entistä monipuolisempi – myyntiin saadaan myös pistokehybridi

Skoda Octavia RS on tarjonnut GTI-autojen luokassa perinteisesti kilpailijoitaan enemmän samalla tai pienemmällä rahalla. Tämä on koskenut niin Octavia RS:n kokoa kuin mallivalikoimaakin, koska sporttiversiota on saanut sekä luiskaperäisenä hatchbackina että farmarina, etu- ja nelivetoisena, bensana tai dieselinä ja manuaalilaatikolla tai automaattivaihteistolla. Octavian perusmallit ovat juuri siirtyneet neljänteen sukupolveensa, ja tänä vuonna perässä seuraavat maastohenkisen Scoutin sekä RS:n uudet painokset.

Brittiläinen Auto Express on saanut käsiinsä mielenkiintoisia tietoja uudesta RS:stä ilmeisesti suoraan Skodan johtoportaalta. Näiden tietojen mukaan sportti-Skodan mallisto monipuolistuu entisestään, koska tarjolle tulee myös pistokehybridi ensimmäistä kertaa Octavia RS:n historiassa. Töpselistä ladattavan version tekniikka lainataan tutulta suunnalta, eli VW Golfin uusimmasta sukupolvesta. Tässä tapauksessa elintenluovuttajana toimii GTE, jonka tuoreimman version hybridivoimalinjasta irtoaa 245 hevosvoimaa.

-- MAINOS --

Tekniikkapaketti koostuu 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmästä, ja potkua lienee Skodassakin vähintään yhtä paljon kuin Volkkarissa. Tšekkimerkin insinöörit ovat nimittäin asettaneet tavoitteekseen, että pistokehybridissä pitää olla saman verran tehoa kuin Octavia RS:n bensamallissa. Myynnistä poistuneen sukupolven kaksilitrainen bensaturbo luovutti parhaimmillaan samat 245 heppaa, joten uudessa painoksessa voimaa voi olla jopa hitusen enemmän.

Maksimivääntöä hybridissä on bensaversiota enemmän, eli noin 400 newtonmetriä. Vaihteistona palvelee kuusipykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti Golf GTE:n tavoin. Hybriditekniikka vaatii kuitenkin veronsa auton massan osalta, koska pistokehybridi painaa noin 250 kiloa bensamallia enemmän. Akun kapasiteetin pitäisi olla vähintään 13 kWh, ja pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan noin 50 kilometriä.

Myös dieselkoneinen RS jatkaa mallistossa, mutta se ei saa keulalleen Kodiaq RS:ssä hyödynnettyä nelipyttyistä tuplaturbonakuttajaa. Octavia RS TDI:ssä pitää sen sijaan tyytyä jatkossakin EA288-koodilla tunnetun kaksilitraisen dieselin yhdellä turbolla ryyditettyyn versioon. Uusi Octavia RS saatetaan nähdä jo maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, jonne uutta Golf GTI:täkin on veikkailtu. Siitä ei ole vielä tietoa, esitteleekö Skoda uuden RS:n kaikki versiot kerralla vai koittaako pistokehybridin vuoro vasta myöhemmin.

-- MAINOS --




Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.