Skoda Octavia RS on tarjonnut GTI-autojen luokassa perinteisesti kilpailijoitaan enemmän samalla tai pienemmällä rahalla. Tämä on koskenut niin Octavia RS:n kokoa kuin mallivalikoimaakin, koska sporttiversiota on saanut sekä luiskaperäisenä hatchbackina että farmarina, etu- ja nelivetoisena, bensana tai dieselinä ja manuaalilaatikolla tai automaattivaihteistolla. Octavian perusmallit ovat juuri siirtyneet neljänteen sukupolveensa, ja tänä vuonna perässä seuraavat maastohenkisen Scoutin sekä RS:n uudet painokset.
Brittiläinen Auto Express on saanut käsiinsä mielenkiintoisia tietoja uudesta RS:stä ilmeisesti suoraan Skodan johtoportaalta. Näiden tietojen mukaan sportti-Skodan mallisto monipuolistuu entisestään, koska tarjolle tulee myös pistokehybridi ensimmäistä kertaa Octavia RS:n historiassa. Töpselistä ladattavan version tekniikka lainataan tutulta suunnalta, eli VW Golfin uusimmasta sukupolvesta. Tässä tapauksessa elintenluovuttajana toimii GTE, jonka tuoreimman version hybridivoimalinjasta irtoaa 245 hevosvoimaa.
Tekniikkapaketti koostuu 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmästä, ja potkua lienee Skodassakin vähintään yhtä paljon kuin Volkkarissa. Tšekkimerkin insinöörit ovat nimittäin asettaneet tavoitteekseen, että pistokehybridissä pitää olla saman verran tehoa kuin Octavia RS:n bensamallissa. Myynnistä poistuneen sukupolven kaksilitrainen bensaturbo luovutti parhaimmillaan samat 245 heppaa, joten uudessa painoksessa voimaa voi olla jopa hitusen enemmän.
Maksimivääntöä hybridissä on bensaversiota enemmän, eli noin 400 newtonmetriä. Vaihteistona palvelee kuusipykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti Golf GTE:n tavoin. Hybriditekniikka vaatii kuitenkin veronsa auton massan osalta, koska pistokehybridi painaa noin 250 kiloa bensamallia enemmän. Akun kapasiteetin pitäisi olla vähintään 13 kWh, ja pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan noin 50 kilometriä.
Myös dieselkoneinen RS jatkaa mallistossa, mutta se ei saa keulalleen Kodiaq RS:ssä hyödynnettyä nelipyttyistä tuplaturbonakuttajaa. Octavia RS TDI:ssä pitää sen sijaan tyytyä jatkossakin EA288-koodilla tunnetun kaksilitraisen dieselin yhdellä turbolla ryyditettyyn versioon. Uusi Octavia RS saatetaan nähdä jo maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, jonne uutta Golf GTI:täkin on veikkailtu. Siitä ei ole vielä tietoa, esitteleekö Skoda uuden RS:n kaikki versiot kerralla vai koittaako pistokehybridin vuoro vasta myöhemmin.