MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Uuden Porsche Panameran kuvat vuosivat julkisuuteen – tässä on maailman nopein luksussedan

Porsche lähti aivan uusille urille seitsemisen vuotta sitten, kun Panameraksi nimetty iso neliovinen luksusauto tuotiin markkinoille. Nelioviseen Porscheen yritettiin tuoda coupé-henkistä tyyliä, mutta lopputulos oli monien mielestä varsin tökerön näköinen. Salavalokuvissa nähty seuraaja on sen sijaan vaikuttanut jo naamioituna huomattavasti tyylikkäämmältä, ja niinpä auton näkemistä koko komeudessaan on odoteltu jo kovasti.

Porsche paljastaa toisen sukupolven Panameran ensi viikon tiistai-iltana Berliinisssä järjestettävässä tilaisuudessa, mutta auton kuvat vuosivat julkisuuteen jo nyt. Niistä käy ilmi, että neliovinen Porsche on muuttunut huomattavasti edukseen. Etupään perusmuodot ovat suurin piirtein ennallaan, mutta kylkilinjassa on huomattavasti enemmän 911:n vaikutteita kuin ennen. Sivuikkunoiden muoto on lainattu urheiluautoikonista, ja myös viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyssä Mission E -sähkökonseptissa oli nähtävissä samaa tyyliä.

Panamera_2

Vanhan Panamera suurin ongelma oli möhkälemäinen peräpää, mutta tämäkin asia on korjattu toisen sukupolven mallissa. Takavalot ovat huomattavasti aiempaa sirommat, ja niitä yhdistää punainen valonauha 911:n nelivetomallien tavoin. Takaluukun kannesta näyttäisi nousevan kaksiosainen spoileri samaan tyyliin kuin vanhassa Panamerassa, ja kuvissa esiintyvässä Turbossa on lisäksi neljä pakoputkenpäätä kuin pisteenä i:n päällä.

Panamera_3

Suosittelemme


Panameran sisustassa on tuttuun tyyliin neljä erillisistuinta ja leveä keskikonsoli, mutta kojelauta on modernisoitu kunnolla. Keskellä mittaristoa olevaa analogista kierroslukumittaria reunustavat täysin digitaaliset näytöt, ja kojelaudan isossa kosketusnäytössä käytetään älypuhelimista tuttua kapasitiivista tekniikkaa. Korirakenteessa hyödynnetään puolestaan suurlujuusteräksen, alumiinin sekä komposiittimateriaalien yhdistelmää, ja niinpä uuden Panameran pitäisi olla huomattavasti edeltäjäänsä kevyempi.

Panamera_5

Tämä on yksi syy siihen, miksi Porsche nimittää tuoretta Panamera Turboa maailman nopeimmaksi luksussedaniksi. Myös moottori on laitettu uusiksi, ja aiempi 4,8-litrainen tuplaturbokasi on korvattu astetta pienemmällä voimalalla. Uuden tupla-ahdetun veekasin iskutilavuus on tasan neljä litraa, mutta tehoa pitäisi silti olla entistä enemmän. Panameraan saa myös mm. turboahdettuja veekuutosia, ja hybridimallikin on varmasti luvassa. Lisäksi autosta tulee myöhemmin tarjolle shooting brake -tyyppinen sporttifarmari. Jäämme odottelemaan ensi viikkoa ja auton lopullista lanseerausta, jolloin tekniikastakin tiedetään enemmän.

Panamera_4Panamera_6

Lue lisää