Katumaasturit ovat muodostaneet jo pitkään leijonanosan urheiluautomerkkinä tunnetun Porschen myynnistä. Useimmat Macanit ja Cayennet on myyty Suomessa ja muuallakin Euroopassa VW-konsernin kolmilitraisella turbodieselillä, joka on tarjonnut mainion suhteen suorituskyvyn ja kulutuksen välillä. Porschenkin dieselin imago on kuitenkin kärsinyt pahasti VW-konsernin päästöhuijauksen myötä, ja myös Cayenne on joutunut epäiltyjen listalle. Tällä hetkellä auto on myyntikiellossa muutamissa Euroopan maissa, koska huijaussoftaepäilyt eivät ole vielä saaneet vahvistusta puoleen tai toiseen.
Cayennen seuraava sukupolvi on jo lähtökuopissa, ja auto tuodaan julkisuuteen ensi viikon aikana. Sen pääsee näkemään ensimmäistä kertaa syyskuun puolessavälissä ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta dieseliä Frankfurtissa ei vielä nähdä. Porschen piti alun perin tuoda myös dieselmalli tarjolle heti kärkeen, mutta strategiaa on nyt muutettu päästöskandaalin vuoksi. Pahimman pölyn halutaan laskeutuvan nykymallin ympärillä ennen kuin uusi diesel uskalletaan tuoda julkisuuteen ilmeisesti muutamaa kuukautta myöhemmin.
Porschen ison SUV:n kolmas sukupolvi pohjautuu VW:n MLB Evo -nimiselle perusrakenteelle, joka on tarkoitettu kookkaille pitkittäismoottorisille autoille. Cayennen painon pitäisi pudota uuden pohjalevyn myötä jopa 100 kilolla. Moottorivalikoima koostuu alkuvaiheessa turboahdetuista bensa-V6:ista ja V8:ista, ja tarjonnan kruununa komeilee lähes brutaalin teholukeman tuottava hybridi. Turbo S E-Hybrid -nimistä huippuversiota vauhdittaa nimittäin nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhdistelmä, josta pitäisi irrota yli 670 hevosvoiman kokonaisteho ja 850 newtonin huippuvääntö.
Todennäköisesti loppuvuodesta esiteltävää dieselmallia myydään ainoastaan Euroopan markkinoilla. Porschen asioista perillä oleva lähde kertoi amerikkalaiselle Car and Driverille, että Atlantin toisella puolella dieseliä on sen sijaan turha odotella. Vanhalla mantereella sitä kuitenkin tarvitaan edelleen, koska läheskään kaikki asiakkaat eivät suostu siirtymään isomman polttoainelaskun tuottaviin bensaversioihin.
Diesel-Cayenne uhkaa jäädä viimeiseksi dinosaurukseksi, koska Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume on jo väläytellyt nakuttajan tarun loppua merkin autojen pellin alla. Dieseleistä saatetaan luopua kokonaan 2020-luvun alkupuolella, jolloin ne korvattaisiin sähkövoimalla. Porsche on kehittämässä kovaa vauhtia Mission E -sähköautonsa tuotantoversiota, ja samaa tekniikkaa on tarkoitus hyödyntää merkin muissakin malleissa. Täyssähköautojen lisäksi tulossa on myös monia pistokehybridejä, joten polttomoottori ei kuole vielä kokonaan pois Porschenkaan pellin alla.