Uuden E-Mersun toistaiseksi tehokkain versio esiteltiin – Mercedes-AMG E 53 on parhaimmillaan 612-heppainen pistokehybridi kuutoskoneella

Mercedeksen E-luokan edeltävän sukupolven tehokkaimpana mallina palveli tuplaturbokasilla ladattu E 63, jossa oli parhaimmillaan 612 hevosvoimaa. Nyt sama tehomäärä löytyy pykälää miedommasta E 53:sta.

Mercedes-AMG E 53 saa toimia uuden E-sarjan kuningasmallina niin kauan kuin vieläkin tehokkaampi E 63 esitellään. Pykälää pienemmässä C 63:ssa käytetään monien perinneasiakkaiden kauhuksi turbonelosta hyödyntävää hybridivoimalinjaa, mutta uusi E 63 saattaa saada sentään kuutoskoneen sähkömoottorinsa pariksi. Ainakin nyt esitellyn E 53:n nokalta löytyy tuplaturbotettu kolmilitrainen rivikuutonen, joka tuottaa jo yksinään muhkeat 449 hevosvoimaa.

Kuva: Mercedes-Benz

Kun reseptiin lisätään AMG:n yhdeksänvaihteiseen Speedshift-automaattiin integroitu 163 hepan tehoinen sähkömoottori, kokonaistehoksi saadaan 585 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 750 newtonmetriä. Lisävarusteena tarjottavan AMG Dynamic Plus -paketin myötä kuskin oikean jalan komennettavaksi tulee peräti 612 hevosta, kun lähtöjärjestelmän Race Start -asetus on valittuna. Pitoa kohentaa E 53:n vakiovarusteisiin kuuluva täysin mukautuva 4Matic+-neliveto.

Näillä eväillä sedan-korinen E 53 kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 3,8 sekunnissa, ja farmariversion vastaava lukema on 3,9 sekuntia. Lisävarustelistalta löytyvän AMG Driver’s Packagen myötä rajoitin katkaisee menon sedanissa vasta 280 km/h:n ja farkussa 275 km/h:n kohdalla. E 53 on pistokehybridi, jolla pääsee pelkällä sähköllä korkeintaan 140 km/h:n nopeutta. 21,22 kWh:n kokoinen akku mahdollistaa 90-101 kilometrin sähköisen toimintasäteen WLTP-standardin mukaan mitattuna, ja 60 kilowatin pikalaturilla akku latautuu 20 minuutissa kapasiteettivälillä 10-80 %.

Kuva: Mercedes-Benz

AMG:n erikoisherkkuihin kuuluvat moottorin lisäksi jäykempi alusta mukautuvilla iskunvaimentimilla, isot jarrut ja vakiovarusteinen nelipyöräohjaus. AMG Dynamic Plus -nimisen paketin myötä keitokseen lisätään vielä sähköisesti ohjattu lukkoperä, vieläkin isommat etujarrut, dynaamiset moottorinkiinnikkeet sekä Race Start -toiminto.

Suosittelemme


Ulkoisesti E 53:n tunnistaa mm. valaistusta AMG-maskista, etupuskurin isommista ilmanottoaukoista, leveämmistä etulokasuojista ”koristekiduksilla” sekä vähintään 19-tuumaisista pyöristä, jotka voi korvata myös 20- tai 21-tuumaisilla vaihtoehdoilla. Takapään herkkuihin kuuluu takakontin spoilerilippa neljän pakoputkenpään ohella, ja tarjolla ovat myös mustia tai hiilikuituisia koristeosia mukanaan tuovat AMG Exterior Night Package sekä AMG Carbon Exterior Package.

Kuva: Mercedes-Benz

Sisustan osalta vakiona ovat sähköisesti säädettävät AMG:n sporttipenkit, joiden keinonahkaista ja mikrokuituista verhoilua on piristetty punaisilla kontrastiompeleilla. Lisähintaan autoon tarjotaan myös AMG:n performance-istuimia. AMG:n sporttiratti on verhoiltu nappanahalla, ja kojelautaa sekä oviverhoiluja koristavat tummat avosyiset puukoristeet. Tietoviihdejärjestelmässäkin on muutamia AMG:n omia näkymiä, ja ison MBUX Superscreenin saa haluttaessa lisävarusteena. Stuttgartin tähtimerkin uuden sporttihybridin pääsee tilaamaan jo lähiaikoina, mutta arvatenkin varsin arvokkaista hinnoista ei ole vielä tietoa.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää