Uuden E-Mersun toistaiseksi tehokkain versio esiteltiin – Mercedes-AMG E 53 on parhaimmillaan 612-heppainen pistokehybridi kuutoskoneella

Mercedeksen E-luokan edeltävän sukupolven tehokkaimpana mallina palveli tuplaturbokasilla ladattu E 63, jossa oli parhaimmillaan 612 hevosvoimaa. Nyt sama tehomäärä löytyy pykälää miedommasta E 53:sta.

Mercedes-AMG E 53 saa toimia uuden E-sarjan kuningasmallina niin kauan kuin vieläkin tehokkaampi E 63 esitellään. Pykälää pienemmässä C 63:ssa käytetään monien perinneasiakkaiden kauhuksi turbonelosta hyödyntävää hybridivoimalinjaa, mutta uusi E 63 saattaa saada sentään kuutoskoneen sähkömoottorinsa pariksi. Ainakin nyt esitellyn E 53:n nokalta löytyy tuplaturbotettu kolmilitrainen rivikuutonen, joka tuottaa jo yksinään muhkeat 449 hevosvoimaa.

Kuva: Mercedes-Benz

Kun reseptiin lisätään AMG:n yhdeksänvaihteiseen Speedshift-automaattiin integroitu 163 hepan tehoinen sähkömoottori, kokonaistehoksi saadaan 585 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 750 newtonmetriä. Lisävarusteena tarjottavan AMG Dynamic Plus -paketin myötä kuskin oikean jalan komennettavaksi tulee peräti 612 hevosta, kun lähtöjärjestelmän Race Start -asetus on valittuna. Pitoa kohentaa E 53:n vakiovarusteisiin kuuluva täysin mukautuva 4Matic+-neliveto.

Näillä eväillä sedan-korinen E 53 kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 3,8 sekunnissa, ja farmariversion vastaava lukema on 3,9 sekuntia. Lisävarustelistalta löytyvän AMG Driver’s Packagen myötä rajoitin katkaisee menon sedanissa vasta 280 km/h:n ja farkussa 275 km/h:n kohdalla. E 53 on pistokehybridi, jolla pääsee pelkällä sähköllä korkeintaan 140 km/h:n nopeutta. 21,22 kWh:n kokoinen akku mahdollistaa 90-101 kilometrin sähköisen toimintasäteen WLTP-standardin mukaan mitattuna, ja 60 kilowatin pikalaturilla akku latautuu 20 minuutissa kapasiteettivälillä 10-80 %.

Kuva: Mercedes-Benz

AMG:n erikoisherkkuihin kuuluvat moottorin lisäksi jäykempi alusta mukautuvilla iskunvaimentimilla, isot jarrut ja vakiovarusteinen nelipyöräohjaus. AMG Dynamic Plus -nimisen paketin myötä keitokseen lisätään vielä sähköisesti ohjattu lukkoperä, vieläkin isommat etujarrut, dynaamiset moottorinkiinnikkeet sekä Race Start -toiminto.

Ulkoisesti E 53:n tunnistaa mm. valaistusta AMG-maskista, etupuskurin isommista ilmanottoaukoista, leveämmistä etulokasuojista ”koristekiduksilla” sekä vähintään 19-tuumaisista pyöristä, jotka voi korvata myös 20- tai 21-tuumaisilla vaihtoehdoilla. Takapään herkkuihin kuuluu takakontin spoilerilippa neljän pakoputkenpään ohella, ja tarjolla ovat myös mustia tai hiilikuituisia koristeosia mukanaan tuovat AMG Exterior Night Package sekä AMG Carbon Exterior Package.

Suosittelemme

Kuva: Mercedes-Benz

Sisustan osalta vakiona ovat sähköisesti säädettävät AMG:n sporttipenkit, joiden keinonahkaista ja mikrokuituista verhoilua on piristetty punaisilla kontrastiompeleilla. Lisähintaan autoon tarjotaan myös AMG:n performance-istuimia. AMG:n sporttiratti on verhoiltu nappanahalla, ja kojelautaa sekä oviverhoiluja koristavat tummat avosyiset puukoristeet. Tietoviihdejärjestelmässäkin on muutamia AMG:n omia näkymiä, ja ison MBUX Superscreenin saa haluttaessa lisävarusteena. Stuttgartin tähtimerkin uuden sporttihybridin pääsee tilaamaan jo lähiaikoina, mutta arvatenkin varsin arvokkaista hinnoista ei ole vielä tietoa.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää