DS on lähes maaginen kirjainyhdistelmä, joka nähtiin ensimmäistä kertaa vuonna 1955 debytoineen Citroën DS:n perässä. Kaasunestejousituksen varassa leijunut futuristinen iso kissa oli vuosikausia muita aikansa autoja edellä, ja se on vaikuttanut suuresti myös Sitikan avantgardistiseen imagoon. DS joutui 1970-luvun puolessavälissä CX:n korvaamaksi, mutta kirjaimet herätettiin 2010-luvulla uudestaan henkiin Citroënin luksusbrändinä. DS3-pikkuauto on käynyt suhteellisen mukavasti kaupaksi, mutta pykälää isompi DS4-crossover ja tila-automainen DS5 ovat olleet suuria floppeja.
Niinpä niiden valmistus lopetetaan, ja valikoiman huipulle on esiteltu upouusi DS7 Crossback -katumaasturi. DS3 saa puolestaan jatkoa, mutta se muuttuu kaksiovisesta lifestyle-pikkuautosta nelioviseksi kompaktiluokan crossoveriksi. Auton naamioituja prototyyppejä on bongattu testiajoissa jo pitkään, ja esittelyajankohtakin on selvillä. Todennäköisesti DS3 Crossback -nimen saava uutuus tuodaan julkisuuden valokeilaan kotikonnuillaan, eli lokakuussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä.
Uuden DS3:n muotoja ei tarvitse enää arvailla, koska auton patenttikuvat vuosivat julkisuuteen jo nyt. Ranskalaisuutuuden nokkaa koristaa DS:n nykytyylin mukainen kuusikulmainen maski, ja päiväajovalonauhat jatkuvat puskuriin asti DS7:n tavoin. Etuvaloissa on sen sijaan täysin uutta näköä, koska umpiot koostuvat vinoneliön muotoisista kuvioista. Ranskalainen avantgardismi jatkuu sivuikkunalinjassakin, jonka katkaisee takaoven etureunan jyrkästi ylös nouseva taitos. Vastaava muotoilukikka nähtiin myös edeltäjässä, mutta se tuntui istuvan paremmin kaksiovisen auton linjoihin.
Suosittelemme
Perässä on puolestaan kovasti Porschen mieleen tuovat litteät takavalot, ja helmassa komeilevat todennäköisesti feikit tuplaputkenpäät. Sisustan tyyli on puolestaan varsin yksilöllinen, koska kojelaudan keskiosa suorastaan pursuaa erilaisia vinoneliökuvioita. Niiden yläpuolella pönöttää tablettihenkinen kosketusnäyttö, ja mittaristo on todennäköisesti täysin digitaalinen.
DS3 Crossback on PSA-konsernin ensimmäinen malli, joka tehdään täysin uuden CMP-pohjalevyn varaan. Se mahdollistaa laajan voimanlähdeskaalan, ja niinpä tarjolle tulee pienen bensaturbon ja mahdollisen hybridin lisäksi myös täyssähköversio. Sähkömallilla pitäisi päästä yhdellä latauksella parhaimmillaan jopa 450 kilometrin päähän, mikä on erinomainen suoritus kompaktilta sähköautolta. Jäämme odottelemaan mm. Audi Q2:n ja Mini Countrymanin haastavan ranskalaisuutuuden virallisia kuvia, jotka julkaistaneen jo pikapuoliin.