Uuden coupé-Mersun miedompi AMG-versio esiteltiin – CLE 53 on suoralla kuutosella varustettu mieto hybridi

CLE on Mercedeksen uusi kaksiovinen mallisarja, joka korvaa sekä C-että E-luokan coupé- ja avoversiot. CLE:n perusmallit on jo esitelty sekä umpi- että avokattoisina, ja nyt on ensimmäisen AMG-version vuoro.

Se on coupé-mallinen CLE 53, joka saa varmasti pian seuraa vastaavasta avoversiosta. CLE:ssä hyödynnetään pitkälti samaa tekniikkaa kuin nykyisessä C-luokassa, jonka 63-brändätyssä huippumallissa joudutaan tyytymään hybridiavusteiseen turboneloseen edeltäjän veekasin sijasta. Tämä ei ole ollut kaikkien ostajien mieleen, jotka saattavatkin nyt huokaista helpotuksesta uuden CLE 53:n kohdalla.

Kuva: Mercedes-Benz

Vaikka uutuus ei edes edusta AMG:n rajumpaa 63-mallistoa, coupén pellin alla murisee neloskoneen sijasta suora kuutonen. Kolmelitrainen turbokone on saanut esimerkiksi muokatut palotilat, uudet männänrenkaat, optimoidun polttoaineensuihkutuksen sekä tuoreen turbon. Lisäpotkua saadaan vielä starttigeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän avulla toteutetusta miedosta hybridijärjestelmästä, joka pystyy tuottamaan yksinään 23 hevosvoimaa ja 205 newtonmetriä.

Kokonaisvoimavarat kirjataan puolestaan 449 hepan ja 560 newtonin lukemiin. Overboost-toimintoa hyödynnettäessä maksimivääntö kipuaa tasan 600 newtonmetriin. Moottorin jatkona palvelee muista AMG-malleista tuttu yhdeksänpykäläinen Speedshift-automaatti, ja veto välitetään kaikille neljälle pyörälle 4Matic+-nelivedon kautta. Nollasta sataan pyrähdetään 4,2 sekunnissa, ja vakiona 250 km/h:n lukemaan rajoitetun huippunopeuden voi nostaa lisävarustelistalta löytyvällä AMG Driver’s Packagella 270 km/h:n arvoon.

Kuva: Mercedes-Benz

Ajomoodeina tarjolla ovat Slippery, Comfort, Sport, Sport+ sekä yksilöitävissä oleva Individual, ja repertuaariin kuuluu myös CLE:n pelkästään takavetoiseksi muuntava driftausmoodi. Lisäksi varusteluun lukeutuvat nelipyöräohjaus, kolme asentoa tarjoava ohjaus AMG:n omilla säädöillä sekä AMG Ride Control -alusta. 53-mallit ovat tähän asti olleet melko hillityn näköisiä, mutta uudessa CLE 53:ssa hyödynnetään pitkälti samaa ulkonäköä kuin todennäköisesti myöhemmin seuraavassa 63:ssa. Tämän myötä lokasuojia on levennetty edessä 58 ja takana 75 millillä, ja konepellistä löytyy ilmanpoistoaukko. Luonnollisesti myös puskurit ja maski näyttävät vakiomalleja aggressiivisemmilta, ja lisävarustelistalta voi poimia 20-tuumaiset pyörät vakioiden 19-tuumaisten tilalle.

Kuva: Mercedes-Benz

Leditakavalot on puolestaan yhdistetty toisiinsa tummanpunaisella elementillä, ja takaluukun kantta koristaa pieni spoilerilippa. Takapuskurin alta pilkottavat miedompien AMG-mallien tunnusmerkkeihin kuuluvat neljä pyöreää putkenpäätä, ja ulkonäköä voi vielä höystää AMG Optics -nimisellä paketilla. Se tuo mukanaan isomman diffuusorin, spoilerilipan sekä ilmanohjaimet etu- ja takapuskurin kulmiin. Saatavilla ovat myös kaksi AMG Night -pakettia mustilla koristeilla sekä AMG:n hiilikuitupaketit.

Suosittelemme

Kuva: Mercedes-Benz

Ohjaamosta löytyy puolestaan muista AMG-malleista tuttu, mustalla nahalla ja alcantaralla verhoiltu ratti alareunastaan litistetyllä kehällä. Sporttista tunnelmaa luodaan myös kojelaudan hiilikuitukoristeilla, punaisilla kontrastiompeleilla, nahalla ja mikrokuidulla verhoilluilla sporttipenkeillä sekä lisävarustelistan erilaisilla nahka- ja nappanahkaverhoiluilla. Kuppimaiset Performance-penkitkin ovat saatavilla lisähintaan. Summa ei ole vielä selvillä, ja sama koskee myös koko autoa ja sen myynnin aloitusajankohtaa. Ainakaan Suomen autoverolla CLE 53 ei tule olemaan mitään edullista herkkua.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat