Uuden BMW M5:n debyytti lähestyy – hybriditykistä julkaistiin nyt uusia tiiserikuvia

BMW M5 siirtyy pikapuoliin hybridivoimalinjaan ensimmäistä kertaa lähes 40-vuotisen historiansa aikana. G90-korikoodia tottelevan sedanin lisäksi tarjolle tulee myös G99-koodilla tunnettu farkkumallinen Touring, joka on ensimmäinen farmari-M5 sitten V10-koneisen E61:n päivien.

Baijerilaismerkki ei ole vielä ilmoittanut uuden M5:n lopullista esittelypäivää, mutta se on kaikesta päätellen jo aivan nurkan takana. Autosta on jo julkaistu monenlaisia ennakkotiisereitä, joita täydennettiin nyt vielä muutamalla uudella kuvalla. Niissä näkyy lähinnä luonnospiirroksia, mutta parilla otoksella vilahtaa myös Touringin massiivisesti levitetty takalokasuoja.

BMW M5 G99
Kuva: BMW

Uuden M5:n koria levitetään siis ensimmäistä kertaa takakylkienkin osalta, ja reseptiin kuuluvat tuttuun M-tyyliin myös perusmalleja aggressiivisemmat puskurit, neljää pakoputkenpäätä reunustava F1-henkinen diffuusori sekä M:n omat peilinkotelot. Konepelti näyttäisi olevan ainakin tiiserikuvien perusteella sama kuin tavallisemmissa Viitosissa, ja etulokasuojien kiduksetkin ovat ilmeisesti menneen talven lumia. Niiden paikalla nähdään kuskin puolella latausluukku, joka antaa osviittaa pellin alla piilevästä tekniikasta.

Täyssähköautoa M5:stä ei sentään vielä tule, vaan kulusta vastaa periaatteessa sama pistokehybridivoimalinja joka löytyy jo hirviömäisestä XM:stä. Tämän tekniikkapaketin myötä M5:stäkin tulee melkoinen mastodontti, jonka paino ylittää huhujen mukaan 2400 kilon rajapyykin. Teho-painosuhde on silti kohdallaan, koska 4,4-litraisesta tuplaturbokasista ja sähkömoottorista koostuvan paketin uumoillaan tuottavan 728 hevosvoiman huipputehon ja 1030 newtonmetrin maksimiväännön.

BMW M5 G90
Kuva: BMW

Sähkömoottori sovitetaan kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston sisään, ja akun kapasiteetti on ennakkotietojen mukaan varsin kompakti 18,6 kWh. Pelkällä sähköllä ei siis pötkitä kovin pitkälle, mutta hybriditekniikan pitäisi ainakin pienentää autoveroa Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen verotuksen maissa. BMW korostaa uuden M5:n sähköisesti ohjatun nelivedon etuja, ja auton pitäisi olla omassa lajissaan todellinen sveitsiläinen linkkuveitsi.

Uutuutta kuvaillaan nimittäin varsinaiseksi jokapaikanhöyläksi, joka on kotonaan niin moottoritiellä, radalla kuin koko perheen kanssa tehtävällä lomamatkallakin. Luultavasti vielä tämän vuoden aikana myyntiin tuleva uusi M5 saa kilpailijoita tutulta suunnalta, koska myös Audin ja Mercedes-AMG:n vastaavat mallit muuttuvat hybrideiksi. RS 7 -nimen saavassa RS 6:n seuraajassa luotetaan M5:n tavoin veekasivoimaan, ja myös seuraavasta Mercedes-AMG E 63:sta saattaa kuin saattaakin tulla kahdeksanmukinen neloskoneiseksi muuttuneen C 63:n saaman jääkylmän vastaanoton jälkeen.

Suosittelemme

BMW M5 G99
Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää