Uudelleensyntynyt Bertone toi julkisuuteen uuden superautonsa – 1100-heppainen luomus käyttää synteettistä polttoainetta

Italian tunnetuimpiin muotoilustudioihin ja koripajoihin lukeutunut Bertone meni konkurssiin kahdeksan vuotta sitten, mutta oikeudet tarunhohtoiseen nimeen jäivät elämään. Ne kuuluvat nykyään Riccin veljesten omistamalle Ideactivelle, jonka voimin Bertone tekee nyt comebackin.

Paluu tapahtuu GB110-nimisen superauton myötä, joka juhlistaa samalla Bertonen 110-vuotista taivalta. Luonnoskuvien tasolla olevan uutuuden muotoilu kumartaa Bertonen pitkän historian mestariteosten suuntaan, ja niinpä autosta voi löytää piirteitä Alfan BAT-malleista 1950-luvulta, Lamborghini Countachin innoittajana toimineesta Carabosta 1960-luvun lopulta ja erityisesti veitsenterävästi muotoillusta Stratos Zerosta.

Kuva: Bertone

Bertone kertoo valmistavansa uutuudesta 33 kappaleen erän, mutta hinta ja auton tekninen perusta jätetään vielä hämärän peittoon. Luonnoskuvia tarkemmin tutkimalla voi kuitenkin sanoa melko varmasti, että GB110:n elintenluovuttajana toimii Lamborghini Huracán. Tähän viittaavat myös Bertonen perhosovet, neliveto ja seitsemänpykäläinen vaihteisto.

Tehoa on kuitenkin rutkasti enemmän kuin Huracánin vapari-V10:ssä, eli peräti 1100 hevosvoimaa. Punaraja tulee vastaan vasta 8400 kierroksen kohdalla, ja kestävää kehitystäkään ei ole unohdettu, vaikka GB110 ei olekaan mikään sähköauto. Bertonen polttomoottori käy nimittäin synteettisellä polttoaineella, jonka raaka-aineena toimii esimerkiksi muovijäte.

Kuva: Bertone

GB110:n suorituskyky on lähes hyperautotasoa. Satasen nopeuteen pyrähdetään vain 2,79 sekunnissa, kun taas 200 km/h on taulussa 6,79 sekunnin jälkeen. Kolmeensataankin kiihdytetään ainoastaan 14 sekunnissa, eli auto on vain hitusen hitaampi kuin esimerkiksi Bugatti Chiron. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan yli 380 km/h.

Vaikka Bertone ei ole vielä kertonut moottorin kokoa ja sylinterilukua tai muun tekniikan lähtökohtaa, se kuitenkin suostutaan mainitsemaan, että auto perustuu saksalaiselta valmistajalta peräisin oleviin komponentteihin. Tällä viitataan todennäköisesti Lamborghinin emomerkki Audiin, jonka R8 on tekniikkansa osalta Huracánin sisarmalli. Bertone korostaa kuitenkin, että GB110 on saksalaislähtöisestä tekniikastaan huolimatta sielultaan italialainen auto.

Suosittelemme

Kuva: Bertone

Bertonen 2630 millin akseliväli on vain 10 milliä lyhyempi kuin Lambossa. Alustarakenteiden osalta mainitaan päällekkäisillä kolmiotukivarsilla toteutettu jousitus, kierrejouset ja neljään suuntaan säädettävissä oleva iskunvaimennus. Etupyörät ovat puolestaan 21-tuumaiset, ja takakiekot ovat vielä tuumaa isommat ja 335/25-profiiliset.

LähdeCarscoops

Lue lisää