Uskoisitko, että tämä on täysin uusi auto – Mersun G-luokan toisessa sukupolvessa ei ole juuri mitään vanhaa tutusta ulkonäöstä huolimatta

Automaailman uudistumistahti on muuttunut yhä nopeammaksi, ja monet mallit korvataan täysin uusilla jo noin viiden vuoden jälkeen. Onneksi tähänkin sääntöön löytyy poikkeuksia. Land Rover Defender sinnitteli tuotannossa ennätyspitkät 67 vuotta, mikä on lähes uskomaton suoritus nykymaailmassa. Mersun G-luokka ei päässyt ihan näihin lukemiin, mutta sekin ylsi lähes 40-vuotiseen uraan saman korimallin voimin.

Alkuperäinen G esiteltiin vuonna 1979, ja se muuttui vuosien mittaan karusta työkalusta luksusluokan statussymboliksi. Suurin osa myynnistä on viime vuosina kohdistunut kaikilla varusteilla ladattuihin AMG-versioihin, mikä on väistämättä tuonut vanhan perusrakenteen rajoitukset esiin. Niinpä Mercedes esitteli nyt Detroitissa täysin uuden G-luokan, josta on annettu julkisuuteen jo monia etukäteistietoja.

Muotoilukaan ei sisällä suuria yllätyksiä, koska auto on lähes identtisen näköinen edeltäjän kanssa. Harjaantunut silmä erottaa kuitenkin entistä pyöreämmät sivuikkunoiden kulmat, ja etupuskurissa sekä peileissäkin on hieman aiempaa sulavampia muotoja. Tutun oloiset linjat hämäävät, koska G-luokan mitat ovat muuttuneet huomattavasti sukupolvenvaihdoksessa. Auto on reilut viisi senttiä edeltäjäänsä pidempi, ja leveyttä on tullut lisää yli 12 sentin verran. Tämä tuntuu sisätiloissa, jotka ovat nyt huomattavasti entistä avarammat.

Suosittelemme

Myös varustelu on tuotu tämän päivän tasolle, ja G:stä saa tehtyä käytännössä S-luokan tasoisen luksusauton. Kojelaudan perusmuodot ovat edelleen kulmikkaat, mutta pyöreät ilmasuulakkeet tuovat sisustaan tuoretta näköä. Samaa voidaan sanoa myös sisänäkymiä dominoivasta digitaalisesta tuplanäytöstä, joka kattaa haluttaessa mittaristonkin. 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo on kuitenkin lisävaruste, eli perusmallissa osoittimet ovat edelleen analogista mallia. Ohjaamoa voi höystää monenlaisilla puu- tai hiilikuitukoristeilla, ja lisävarustelistalta löytyy myös mm. 16 kaiuttimella ryyditetty Burmesterin surround-äänentoistojärjestelmä sekä hierovat ja tuuletetut penkit.

Mukavuutta kohentaa myös entistä parempi äänien ja värinöiden eristys, mutta G ei ole kuitenkaan unohtanut juuriaan. Auto on tehty edelleen tukevan tikapuurungon varaan, joka mahdollistaa kunnolliset maasto-ominaisuudet. Niihin on oma osansa myös kolmella 100-prosenttisesti lukittavalla tasauspyörästöllä, ja kahluusyvyys on muhkeat 70 senttiä. Etuakselille on kuitenkin tuotu erillisjousitus, jonka pitäisi kohentaa ajo-ominaisuuksia ennen kaikkea päällystetyillä teillä. Jousitus on muutenkin AMG:n kehittämä, ja auton painoa on onnistuttu laskemaan 170 kilolla mm. alumiinin käytön ansiosta.

Alkuvaiheessa auton pellin alle saa ainoastaan nelilitraisen bensakasin, joka tuottaa kahden turbon ansiosta 422 heppaa ja 610 newtonin huippuväännön. Voima välitetään yhdeksänpykäläisen automaatin kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle. Mercedes-AMG:n virittämä G 63 esitellään puolestaan reilun kuukauden päästä Geneven autonäyttelyssä, ja myöhemmin valikoima täydentyy ainakin muutamalla dieselvaihtoehdolla. Lanseeraustilaisuudessa läsnä ollut Arnold Schwarzenegger kysyi myös täyssähköisen mallin perään, ja sitä ei ainakaan suljettu täysin pois.

Uusi G saadaan esimerkiksi Saksassa kauppoihin kesäkuussa, joten se nähtäneen Suomessakin vielä ennen syksyä. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta viimeisinkään G-luokka ei varmasti tule olemaan halpaa hupia. Tälläkin on jo vuosikymmenten perinteet.

LähdeCarscoops

Lue lisää