Upouusi Xiaomi SU7 sähköauto hajosi 38 km jälkeen, eikä myyjä osaa korjata autoa

Sähköauto vain äkisti sammui tien varrelle, eikä kuljettaja voinut enää vaihtaa vaihteita.

Xiaomin SU7-sähköautoa on myyty huimia määriä Kiinassa, mutta lukuisat omistajat ovat joutuneet pian uuden autonsa kanssa pulaan. Aivan hiljattain kirkkaanturkoosin SU7:n omistajan kerrottiin jääneen tien varteen ajettuaan tuliterällä autollaan vain 38 kilometriä. Nyt auto on lähetettävä takaisin tehtaalle saakka tutkittavaksi, voidaanko sitä enää edes korjata.

Wen-niminen kiinalaismies ajoi uudella sähköautollaan moottoritiellä 5. toukokuuta, mikä tapahtui vain päivä sen jälkeen, kun auto oli noudettu Xiaomin toimituskeskuksesta Fujianin maakunnasta. Yhtäkkiä miehen sähköauto vain sammui, ja pakotti omistajan pysähtymään tien poskeen.

SU7:n digitaaliseen mittaristoon ilmestynyt ilmoitus varoitti, että auto oli pysähtymässä, ja kehotti kuljettajaa siirtymään tien sivuun, sekä ottamaan yhteyttä yrityksen päivystävään palvelukeskukseen. Pian tämän jälkeen näytölle ilmestyi toinen viesti, jonka mukaan ajojärjestelmä oli viallinen, eikä autolla voisi enää vaihtaa vaihteita eteenpäin ajon ja peruutuksen välillä.

Herra Wen ei voinut kuin pyytää paikalle hinausauton palauttamaan auton toimituskeskukseen. Kiinalaislähteiden mukaan auton toimittanut jälleenmyyjä ei pystynyt diagnosoimaan ongelmaa, ja ilmoitti omistajalle, että se on lähetettävä takaisin tehtaalle tarkempia tutkimuksia varten.

Omistaja ei kuitenkaan tässä vaiheessa halunnut korjata autoaan. Sen sijaan hän oli pyytänyt toisen upouuden SU7:n hajonneen autonsa tilalle. Tämän kerrottiin kuitenkin olevan mahdotonta, koska kaikille nykyisille valmistuneille malleille oli jo osoitettu omistaja, mikä tarkoitti, että hänen olisi tehtävä uusi tilaus. Xiaomi on kuitenkin tiettävästi luvannut tehdä yhteistyötä henkilön kanssa viallisen ajoneuvon täyden hyvityksen järjestämiseksi, sekä mahdollisten kulujen korvaamiseksi.

Suosittelemme

Xiaomin on arvioitu valmistaneen hieman yli 10 000 SU7:ää sen jälkeen, kun se lanseerattiin yleisölle muutama kuukausi sitten. Herra Wenin liäski myös useat muut omistajat ovat raportoineet erilaisista kyseiseen sähköautoon liittyvistä ongelmista, kuten maaliongelmista. Jotkut ovat myös kyseenalaistaneet koko auton luistonestojärjestelmän tehokkuuden.

Äskettäin myös itse autonvalmistaja Xiaomi joutui myöntämään, että sen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) lakkaa toimimasta yli 135 km/t nopeuksissa pysyen passiivisena, kunnes autoihin saadaan järjestettyä langattomat päivitykset.

LähdeCarscoops

Lue lisää