Volvon hyvä vauhti on vain parantunut viime aikoina, kun ison 90-sarjan alapuolelle sijoittuvat mallitkin ovat alkaneet uudistua ruotsalaisbrändin nykytyylin mukaisiksi. XC60:n toinen sukupolvi on kohonnut lyhyessä ajassa luokkansa suosikkien joukkoon, ja auton XC40-pikkuveli valittiin juuri Euroopassa Vuoden Autoksi. V60-farmari esiteltiin puolestaan juuri käynnissä olevassa Geneven autonäyttelyssä, ja S60-sedan on aivan nurkan takana.
Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson julkaisi jo Twitter-tilillään kuvan upouuden porrasperän naamioidusta prototyypistä. Siinä näkyi vasta auton nokka, joka on käytännössä identtinen V60-farkun kanssa. Muihin muotoihin saatiin lisävalaisua jo nyt, kun nettiin putkahti takaviistosta otettu kuva kolmannen sukupolven S60:stä ilman rihman kiertämää.
Takaluukun kannen ja takavalojen muodoissa ei ole suuria yllätyksiä, koska niiden tyyli on jo tuttua isosta S90-sedanista ja Polestar-sporttibrändin One-nimisestä luksuscoupésta. Kattolinjassa ja takasivuikkunoiden muodoissa on sen sijaan aivan uutta otetta. Terävästi ylöspäin taittuva sivuikkunalinja tekee Volvon porrasperästä yllättävän urheilullisen oloisen, ja mieleen tulee vertailukohtana jopa Alfa Romeo Giulia. Urheiluhenkeä vahvistetaan myös takaluukun jättökulman spoilerilipalla ja takapuskuriin integroiduilla isoilla putkenpäillä, jotka lienevät osa R Design -pakettia.
S60 pohjautuu V60:n, XC60:n ja 90-sarjan mallien tavoin skaalautuvalle SPA-perusrakenteelle, joten ulkomitat kasvavat edeltäjään verrattuna lähes joka suuntaan. Moottorivalikoima lienee pitkälti identtinen V60:n kanssa, eli pellin alla käytetään kaksilitraisen neloskoneen eritasoisesti ahdettuja versioista sekä bensa- että dieselkäyttöisinä. Lisäksi tarjolle tulee todennäköisesti jopa kaksi pistokehybridimallia V60:n tavoin. Niistä tehokkaampi tunnetaan T8:n nimellä, ja sähkömoottorin sekä bensaturbon tuottama lähes 400 hepan kokonaisteho välitetään kaikille neljälle pyörälle.
Suosittelemme
S60:n valmistuspaikkana toimii USA:n Etelä-Carolinan Ridgevillessä sijaitseva tehdas, koska porrasperän päämarkkinat ovat Atlantin toisella puolella. Tehtaan vuosittainen valmistuskapasiteetti on 60 000 autoa, ja Jenkeissä tehtyjä Volvoja laivataan myös muille markkina-alueille. Auto on luvattu esitellä valmistuspaikallaan tulevana kesänä, joten loputkin tiedot selvinnevät pikapuoliin.