Upea replica legendaarisesta Art Carista – tämä yli 500-heppainen BMW 3.0 CSL on näytteillä X-Treme Car Show’ssa

BMW viettää tänä vuonna 100-vuotissynttäreitänsä. Baijerilaisten imago alkoi kehittyä 1960-luvulta lähtien sporttisempaan suuntaan, minkä taustalla oli ennen kaikkea vuonna 1966 esitelty 02-sarja. Nollakakkonen oli merkin varsinainen volyymimalli, mutta toki myös kalliimpiin hintaluokkiin tarjottiin Baijerin omia tuotteita.

Yksi kaikkien aikojen kauneimmista Bemareista on 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alkupuolella myynnissä ollut E9-korinen iso coupé, joka sai kunnian toimia myös legendaaristen ratakilpurien pohjana. 3.0 CSL sai sen verran villin näköiset levikkeet ja spoilerit, että auto tunnettiin kilparadoilla Batmobile-lempinimellä.

Batmobile-Bemarien ja mm. Ford Caprien ikimuistettavat kamppailut Euroopan radoilla ovat syöpyneet lukemattomien autofanien mieliin, ja Baijerin ratakilpurit jättivät jälkensä historian lehdille myös taiteen muodossa. BMW:n tunnettu Art Car -sarja sai nimittäin alkunsa juuri 3.0 CSL -malleista, joita Alexander Calder ja Frank Stella käyttivät maalausalustoinaan.

BMW Art Cars on display by Frank Stella (1976 - BMW 3.0 CSL) and Alexander Calder (1975 BMW 3.0 CSL) on Wednesday December 5th, 2012 in the Miami Beach Botanical Gardens as part of Art Basel Miami Beach 2012. (John Christie/newscast)

Stellan mustavalkoruutuinen CSL valmistui vuonna 1976, ja nykyään auto on lähes mittaamattoman arvokas uniikkikappale. Lahden X-Treme Car Show’ssa päästään tänä viikonloppuna ihmettelemään ruotsalaisen Jonas Nilssonin rakentamaa komeaa replicaa Stellan taideteoksesta.

Nilssonin auto on rakennettu E34-korisen M5:n pohjalle, ja peruskori on hyödynnetty 3.0 CSi Coupésta. Levikkeet ja maalaus ovat esikuvalleen uskolliset, mutta pellin alta löytyy modernimpaa tekniikkaa. Bemaria vauhdittaa 3,6-litrainen mekaanisesti ahdettu kuutonen, josta irtoaa 535 heppaa. Huippunopeutta siunaantuu näillä voimavaroilla jopa 310 km/h:n verran.

Suosittelemme

CSL-replicassa on myös alkuperäistä tuhdimpi rengastus. 19-tuumaiset kiekot ovat takana peräti 13 tuumaa ja edessä 9,5 tuumaa leveät. Vanteiksi on valittu BBS:n vanhoja kisakiekkoja jäljittelevät HRE 508:t, joiden sisään mahtuu muhkeat jarrut. Levyt ovat sekä edessä että takana 380-milliset, ja jarrusatuloina käytetään kahdeksan- ja kuusimäntäisiä malleja.

Autot ja Viihde -viikonloppu 1.–2.10.2016 Lahden Messukeskuksessa:

Lauantaina klo 10–19 ja 19–01 (Rokki Night)
Sunnuntaina klo 10–16

Lisätietoa tapahtuman nettisivulta, liput myy Tiketti.

LähdeBMW

Lue lisää