Amerikkalainen Smith Vehicle Engineering esitteli vuosi sitten Oletha Coupeksi nimetyn luomuksen, joka on ulkoisesti kuin umpikorinen versio parinkymmenen vuoden takaisesta BMW Z8 Roadsterista. Auton teknisenä pohjana palvelee kuitenkin pikkuveli Z4:n ensimmäisen sukupolven coupé-malli.
Baijerilaisten onnistuneimpia linjoja samaan keitokseen yhdistelevä Oletha ei tuottanut esittelyhetkellään pettymystä myöskään tekniikkansa osalta. Auton nokalle oli nimittäin kammettu E92-sukupolven M3 GTS:stä lainattu S65-veekasi, jonka iskutilavuus oli porattu 4,4 litraan. Huipputeho nousi tämän myötä yli 450 hevosvoimaan, ja myllyn soundeissa ei ollut valittamista edes tehtaan jäljiltä.
Nyt Oletha Coupen nokalle saa toisenkin moottorivaihtoehdon, eli auton lähtökohtana toimivan Z4 Coupén M-versiosta ja E46-sukupolven M3:sta tutun suoran kuutosen, joka tottelee S54-koodia. Smith Vehicle Engineering ei ole tälläkään kertaa tyytynyt aivan vakioon moottoriin, vaan iskutilavuus on porattu 3,4 litraan. Lisäksi voimanlähde hengittää hiilikuituisen ilmanoton kautta.
Teho on kasvanut alkuperäismoottoriin verrattuna 60 hevosvoimalla, eli löylyä riittää nyt 400 hepan verran. Punaraja tulee edelleen vastaan 8000 kierroksen kohdalla, ja voimansiirrosta vastaa traditionalistien rakastama kuusivaihteinen manuaali. Teho-painosuhde on mainiolla tolalla, koska kuutoskoneisen Olethan kuivapaino on alle 1360 kiloa. Veekasiversioon verrattuna massaa säästyy 45 kilon verran.
Suosittelemme
Ulkoisesti kuutoskoneisen mallin erottaa ainoastaan konepellin puuttuvasta kyhmystä. BMW;n historian hienoimpiin kuuluvan voimanlähteen ja hiilikuituisten koripaneelien lisäksi Oletha Coupen erikoisuuksiin kuuluvat esimerkiksi kahteen suuntaan säädettävissä oleva KW:n jousitus sekä AP Racingin jarrut taotuilla satuloilla. Vanteetkin ovat takomallia, ja ne on kietaistu Michelinin Pilot Sport 4S -renkaille.