Ulkonäkö hämää – tämä G-luokan maasturi ei ole Mersu

G-luokan Mersun ensimmäistä sukupolvea valmistettiin saman peruskorin voimin peräti 39 vuoden ajan, ja nykyinen toisen sukupolven mallikin on lähes identtisen näköinen alkuperäisen kanssa. G kuuluu tähtimerkin suuriin ikoneihin, mutta kaikki yksilöt eivät ole kuitenkaan Mercedeksiä.

Tämä johtuu legendaarisen maasturin varsin erikoisesta syntyhistoriasta. Auton kehitystyö polkaistiin käyntiin vuonna 1972, kun silloinen Daimler-Benz AG ryhtyi yhteistyöhön Itävallan Grazissa toimineen Steyr-Daimler-Puchin, eli nykyisen Magna Steyrin kanssa. Kolmisen vuotta myöhemmin firmojen johtohenkilöt päättivät sittemmin lähes tarunhohtoiseen maineeseen nousseen maastoauton tuotannon aloittamisesta.

Vuonna 1975 näytettiin vihreää valoa myös Graziin nousseelle uudelle tehtaalle, jossa G-luokan tuotanto pääsi alkamaan helmikuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1979. Autoa myytiin useimmilla markkinoilla Mersun nimellä ja logolla, mutta muutamissa Keski-Euroopan maissa oli eri komento. Esimerkiksi Itävallan kotimarkkinoilla ja Sveitsissä G-maasturi oli tarjolla loppuvuoteen 1999 asti Puchina.

Myös 1990-luvun V8-moottorista 500 GE -huippuversiota sai Puchin logoilla, mutta auto jäi ääriharvinaiseksi. Vuosina 1993-1994 valmistettu viisiovinen ja pitkäakselivälinen 500 GE oli Mersunakin todellinen harvinaisuus, koska niitä tehtiin ainoastaan 446 yksilöä. Tätä voisi kuitenkin luonnehtia lähes massatuotannoksi Puchiin verrattuna, koska itävaltalaisbrändin merkeillä varustettua 500 GE:tä naputeltiin kasaan vaivaiset kolme autoa.

Suosittelemme

Niistä ensimmäinen tulee tarjolle RM Sotheby’sin huutokauppaan Saksan Essenissä kesäkuun loppupuolella. Amethystblau Metallic -nimisellä värillä maalattua yksilöä hyödynnettiin aikanaan V8-koneisen mallin luokittelussa, testiajoissa ja lehdistöesittelyissä. Juuri tämä auto sai koristaa 1990-luvun alussa monen esitteen ja lehden kantta, ja toki esittelyautoon ruksattiin myös tavallista paremmat varusteet. Niihin kuuluvat mm. vetokoukku, astinlaudat, alumiinivanteet, sähkösäädöillä ja lämmittimillä varustetut etupenkit, vakionopeudensäädin sekä sähkötoiminen kattoluukku.

Nokalla murisee M117-koodilla tunnettu viisilitrainen kasi, josta irtoaa noin 240 heppaa ja 375 newtonmetrin maksimivääntö. Lähes 2400 kilon painoinen auto kiihtyy näillä voimavaroilla 10,5 sekunnissa nollasta sataan, ja huippuja riittää 175 km/h:n verran. Huutokaupattavan auton mittarissa on vajaat 163 000 kilometriä, ja maasturi on osittain entisöity. Mukana tulee myös nippu alkuperäisiä papereita, jotka todistavat auton olevan aivan ensimmäinen Puch 500 GE. Lisäksi moottori ja nelipykäläinen automaatti on huollettu äskettäin. Jäämme odottelemaan, kuinka korkealle tasolle maasturiharvinaisuuden hinta kohoaa parin kuukauden päästä.

Lue lisää