MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Tyylikkäimmät prototyypit – vierailimme Hampurin keskustan ainoassa automuseossa

Maailma alkaa jälleen avautua, joten mekin otimme tilanteesta ilon irti ja lähdimme Suomen rajojen ulkopuolelle parin vuoden tauon jälkeen. Kohteeksi otettiin Saksan Hampuri, koska se tuntui yhdistävän koko perheen toiveet mukavasti samaan pakettiin.

Pakolliseksi autokohteeksi valikoitui Automuseum Prototyp, joka sijaitsee kävelymatkan päässä ydinkeskustasta HafenCity-nimisellä alueella. Elben kanavien ja punatiilisten varastorakennusten ympäröimä satama henkii historiaa, ja alueella on monia muitakin museoita Automuseum Prototypin lisäksi.

Kuten nimikin kertoo, museo keskittyy prototyyppien tai yksittäiskappaleiden esittelemiseen. Näytteillä on aina noin 50 autoa, ja lisäksi teemanäyttelyt tarjoavat lisänähtävää museokävijöille. Sisään käydään autoaiheisia tuotteita myyvän museokaupan kautta, joten tuliaisten ostokin hoituu tarvittaessa samalla. Ylemmän kerroksen näyttelyalue alkaa heti kaupan jälkeen. Aluksi huomio kiinnittyy suunnittelijana ja kilpa-autoilijana mainetta niittäneen Otto Mathén uraan liittyviin laitteisiin, jotka ulottuvat yksipaikkaisista kilpureista bussivolkkariin. Ja kun Saksassa ollaan, esillä on toki myös Kuplavolkkarin prototyyppi aivan 1930-luvun lopulta.

Suosittelemme


Yläkerran helmiin kuuluu myös Ferdinand Porschen juuri ennen toista maailmansotaa suunnittelema Berliini-Rooma-ennätysauto, jonka muodoissa on jo vahvoja kaikuja myöhemmästä Porsche 356:sta. Porsche-teema hallitsee näyttelyä muutenkin vahvasti, mutta toki esillä on muutakin pääosin saksalaista kalustoa. Modernimpien kilpurien ystävät voivat puolestaan ihmetellä Michael Schumacherin Jordan F1:tä kaudelta 1991, Porschen ja Audin Le Mans -prorotyyppejä tai Dakar-rallissa käytettyä VW Race Touaregia. Esillä on myös monia kilpa-autojen voimanlähteitä sekä muistoesineitä, ja ajotaitojaan voi testata Porsche 356:n kuoriin rakennetun simulaattorin ratissa.

Muutamaa kerrosta alempana sijaitsee vielä toinen näyttelytila, joka oli vierailumme aikana täytetty lähinnä Porscheilla ja Volkkareilla. Uudemmat 911 GT3 RS:t ja Porschen klassikkomallit saivat mainiota kontrastia VW:n tehtailla heti sodan jälkeen hyödynnetystä ”Plattenwagenista” sekä kaikkien tuntemasta Riemukuplasta, joka oli peräisin suoraan Disneyn studioilta. Alakerran päädystä löytyi vielä toinenkin näyttelytila, joka oli pyhitetty autoaiheisille historiallisille valokuville.

Näyttelynsä koon puolesta Automuseum Prototyp ei haasta Keski-Euroopan isoimpia museoita, mutta kaluston ja esillepanon tyylikkyys on vertaansa vailla. Bonuksena tulee myös helppo saavutettavuus, koska harvaan automuseoon voi kävellä muutamassa minuutissa suurkaupungin ydinkeskustasta. Ja jos toisenlaisetkin kulkupelit kiinnostavat, kivenheiton päässä sijaitsevat esimerkiksi merimuseo ja Saksan suosituimpiin matkailunähtävyyksiin kuuluva huima miniatyyrimaailma, Miniatur Wunderland.

Lue lisää