Tyylikkäämpi Porsche 911 GT3 on tässä – uudessa Touringissa luovutaan massiivisesta takasiivestä

Nykyisen 992-sukupolven Porsche 911 GT3 esiteltiin muutama kuukausi sitten massiivisella ”joutsenkaulasiivellä” varustettuna. Nyt Porsche lanseerasi puolestaan astetta hillitymmän GT3 Touringin, jonka tärkein tunnuspiirre on puuttuva takaspoileri.

Samaa reseptiä hyödynnettiin myös edeltäjäsukupolven GT3:ssa, eli molemmille versioille riittää ilmeisesti kysyntää. Touringia mainostetaan vastaavasta suorituskyvystä ja yhtä jännittävästä ajokokemuksesta huolimatta hienostuneemmaksi vaihtoehdoksi. Tämä näkyy siivettömän perän lisäksi sivuikkunoiden reunojen retrohenkisissä alumiinilistoissa, pienissä Touring-logoissa ja korinvärisessä etuspoilerissa ”tavallisen” GT3:n mustan sijasta.

Ratahenkisen siiven sijasta Touringin perästä nousee automaattisesti pieni spoileri nopeuden kasvaessa. Sisällä nahkaa on käytetty laajasti, ja kojelaudan reunaa sekä oviverhoilujen yläosia koristaa erityinen kuviointi. Hinnaltaan Touring ei eroa GT3:n siivellisestä versiosta, ja sama koskee auton tekniikkaakin. Perässä mylvii siis upeaääninen nelilitrainen bokserikuutonen, joka on edelleen vapaasti hengittävä parhaiden GT3-perinteiden mukaisesti.





Huipputehoa voimanlähteestä irtoaa 510 hevosvoimaa, kun taas vääntöä on vaparitekniikan vuoksi suhteellisen maltilliset 470 newtonmetriä. Kaasuvaste on kuitenkin turbokoneisiin verrattuna omaa luokkaansa, ja tarjolla oleva kuusipykäläinen manuaalikin on todellista herkkua vanhan koulukunnan bensapäille. Toinen vaihtoehto on seitsemänvaihteinen PDK-kaksoiskytkinlaatikko. Manuaaliversio on kevyempi 1418 kilon massansa myötä, kun taas PDK-malli painaa tarkalleen 1435 kiloa.

Suorituskyvyssä ei pitäisi olla eroa siivelliseen GT3:een verrattuna, eli manuaalilla satasen nopeus saavutetaan parhaimmillaan 3,9 sekunnissa ja PDK:lla 3,4 sekunnissa. Huippunopeutta manuaalimalli kelaa 320 km/h, kun taas PDK-versiolla pitää tyytyä 317 km/h:n lukemaan. Isoja numeroita löytyy myös auton hintalapusta, koska 911 GT3:n verolliset hinnat alkavat Suomessa reilusta 314 000 eurosta.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.