Työmatkapyöräily ei enää ole ainoa vaihtoehto kunnon kohottamiseksi – tämä Audi liikkuu polkemalla

Saudi-Arabiasta lähtöisin oleva keksijä Nasser Al Shawaf on työskennellyt ympäri maailmaa monissa kaupungeissa, joita yhdistää sama ongelma. Yhdensuuntaiseen työmatkaan voi pahimmillaan tuhrautua yli tunti, jolloin kunto ei ainakaan kohene autossa istuessa. Yksi ratkaisu asiaan olisi työmatkapyöräily, mutta saudimies päätti kehittää ongelmaan paljon persoonallisemman lähestymistavan. Hän lähti yhteistyöhön hollantilaisen BPO-insinööritoimiston kanssa, ja pyöräilyhullut hollantilaiset loivat tähänkin haasteeseen poljettavan ratkaisun.

Se ei ole kuitenkaan polkupyörä, vaan poljettavan auton prototyyppi. Koekappale on tehty B8-korisen Audi A4 Avantin pohjalta, jota vauhdittaa edelleen auton alkuperäinen kaksilitrainen TFSI-bensaturbo automaattivaihteiston parina. FitCar PPV:ksi nimetyn luomuksen kaasupoljin on kuitenkin korvattu polkupyörän polkimilla, jotka on yhdistetty Audia kiihdyttävään vauhtipyörään.

Auton elektroniikka muuttaa kuskin polkemisen kaasun painallukseksi, joten A4 kiihtyy sitä nopeammin, mitä kuski jaksaa polkea. Audi pitää siis saada vauhtiin jalkatyöllä, mutta auton suorituskyky ja kulutus ovat kuulemma edelleen samat kuin tehtaan jäljiltä. Auton alkuperäinen jarrupoljin on myös korvattu yksinkertaisella käsikahvalla, jotta polkimille ja vauhtipyörälle on saatu tarpeeksi tilaa.

Suosittelemme


Jos kuljettaja jaksaa polkea tarpeeksi, FitCarissa voi kuulemma polttaa jopa 300 kaloria puolen tunnin aikana. Autossa on kolme eri ajomoodia, joista ensimmäinen on nimeltään ”Drive Slow”. Se on tarkoitettu nimensä mukaisesti hitaaseen liikenteeseen, ja ”Drive Fast” -asetus sopii puolestaan maanteillekin. ”No Drive” -niminen moodi pitää puolestaan Audin paikoillaan, mutta kuski voi silti polkea kuntoillakseen. Polkemisen vastusta voi lisäksi säätää halutulle tasolle.

Farkkukorinen Audi on jo poljettavan auton toinen prototyyppi, joka valittiin sen ohjaamon tarjoaman hyvän ergonomian vuoksi. A4:ssä on kuulemma tarpeeksi tilaa polkemiselle, jolloin kuski voi ottaa itselleen mukavan asennon. BPO:n tavoitteena on tarjota teknologiaa autonvalmistajille, jotka voisivat kehittää sen pohjalta kuntoiluun rohkaisevia kaupunkiautoja. Toinen vaihtoehto olisi poljinsarjan tarjoaminen jälkiasennusvarusteena nykyisiin autoihin. FitCar PPV on patentoitu kansainvälisesti, ja se odottelee parhaillaan hollantilaisten viranomaisten hyväksyntää tieliikenteeseen koko Euroopassa. Jäämme odottelemaan, ottaako poljettavan auton idea tuulta alleen.

LähdeCarscoops

Lue lisää