Työmatkapyöräily ei enää ole ainoa vaihtoehto kunnon kohottamiseksi – tämä Audi liikkuu polkemalla

Saudi-Arabiasta lähtöisin oleva keksijä Nasser Al Shawaf on työskennellyt ympäri maailmaa monissa kaupungeissa, joita yhdistää sama ongelma. Yhdensuuntaiseen työmatkaan voi pahimmillaan tuhrautua yli tunti, jolloin kunto ei ainakaan kohene autossa istuessa. Yksi ratkaisu asiaan olisi työmatkapyöräily, mutta saudimies päätti kehittää ongelmaan paljon persoonallisemman lähestymistavan. Hän lähti yhteistyöhön hollantilaisen BPO-insinööritoimiston kanssa, ja pyöräilyhullut hollantilaiset loivat tähänkin haasteeseen poljettavan ratkaisun.

Se ei ole kuitenkaan polkupyörä, vaan poljettavan auton prototyyppi. Koekappale on tehty B8-korisen Audi A4 Avantin pohjalta, jota vauhdittaa edelleen auton alkuperäinen kaksilitrainen TFSI-bensaturbo automaattivaihteiston parina. FitCar PPV:ksi nimetyn luomuksen kaasupoljin on kuitenkin korvattu polkupyörän polkimilla, jotka on yhdistetty Audia kiihdyttävään vauhtipyörään.

Auton elektroniikka muuttaa kuskin polkemisen kaasun painallukseksi, joten A4 kiihtyy sitä nopeammin, mitä kuski jaksaa polkea. Audi pitää siis saada vauhtiin jalkatyöllä, mutta auton suorituskyky ja kulutus ovat kuulemma edelleen samat kuin tehtaan jäljiltä. Auton alkuperäinen jarrupoljin on myös korvattu yksinkertaisella käsikahvalla, jotta polkimille ja vauhtipyörälle on saatu tarpeeksi tilaa.

Jos kuljettaja jaksaa polkea tarpeeksi, FitCarissa voi kuulemma polttaa jopa 300 kaloria puolen tunnin aikana. Autossa on kolme eri ajomoodia, joista ensimmäinen on nimeltään ”Drive Slow”. Se on tarkoitettu nimensä mukaisesti hitaaseen liikenteeseen, ja ”Drive Fast” -asetus sopii puolestaan maanteillekin. ”No Drive” -niminen moodi pitää puolestaan Audin paikoillaan, mutta kuski voi silti polkea kuntoillakseen. Polkemisen vastusta voi lisäksi säätää halutulle tasolle.

Farkkukorinen Audi on jo poljettavan auton toinen prototyyppi, joka valittiin sen ohjaamon tarjoaman hyvän ergonomian vuoksi. A4:ssä on kuulemma tarpeeksi tilaa polkemiselle, jolloin kuski voi ottaa itselleen mukavan asennon. BPO:n tavoitteena on tarjota teknologiaa autonvalmistajille, jotka voisivat kehittää sen pohjalta kuntoiluun rohkaisevia kaupunkiautoja. Toinen vaihtoehto olisi poljinsarjan tarjoaminen jälkiasennusvarusteena nykyisiin autoihin. FitCar PPV on patentoitu kansainvälisesti, ja se odottelee parhaillaan hollantilaisten viranomaisten hyväksyntää tieliikenteeseen koko Euroopassa. Jäämme odottelemaan, ottaako poljettavan auton idea tuulta alleen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...