Tuoreita malleja sekä täysin uusi takavetopohjalevy ja kuutoskoneita – Mazda luo nahkansa uudelleen

Mazda tuo ensi vuodesta alkaen myyntiin täysin uusia malleja, joissa hyödynnetään uutta takavetopohjaista perusrakennetta sekä kuutoskoneita. Erityisesti crossover-tarjontaan on luvassa kasvua.

Mazda varmisti jo pari vuotta sitten Euroopan markkinoilla oikeudet CX-50-nimeen, ja samassa yhteydessä merkki patentoi koko sarjan CX-10:stä CX-90:een. Ensi vuonna vanhalla mantereella nähdään CX-60- ja CX-80-mallit. Molemmat tehdään Large Architecture -nimisen pohjalevyn varaan, joka on suunniteltu pitkittäin asennettavia moottoreita ja takavetoa silmälläpitäen. Tarjolle tulee myös crossovereihin paremmin sopiva I-Active-neliveto.

CX-60 saa kaksi penkkiriviä ja viisi paikkaa, kun taas pidemmästä CX-80:stä tulee seitsemänpaikkainen kolmen penkkirivin SUV. Molempien aloitustason voimanlähteenä toimii Skyactiv-G-bensanelonen sähkömoottoriin yhdistettynä, eli autot ovat pistokehybridejä. 2,5 litran koneesta tulee todennäköisesti kaksi tehoversiota, joissa on 187 ja 226 hevosvoimaa. Lisäksi upouudet kolmen litran suorat kuutoset löytävät tiensä näiden mallien pellin alle.

Niissä hyödynnetään Mazdan nykyisten neloskoneiden tavoin erikoista puristussytytystä. Lisäksi tarjolle tulee edelleen Skyactiv-D-nimisiä dieseleitä. Näissä voimanlähteissä käytetään 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomaa mietoa hybriditekniikkaa, ja voimansiirrosta vastaa uusi kahdeksanvaihteinen automaatti. Pykälää pienemmässä CX-5:ssä uutta tekniikkaa ei vielä nähdä, koska nykymalli on juuri faceliftattu mallivuodelle 2022. Täysin uusi CX-5 on luvassa aikaisintaan vuonna 2024, jolloin tämäkin malli siirtyy takavetopohjaiselle perusrakenteelle.

Suosittelemme

Euroopan ulkopuolella tarjolle tulevat vielä suuremmat CX-70- ja CX-90-mallit, jotka ovat vanhalla mantereella myytäviä Mazdoja leveämpiä. Lisäksi USA:n markkinoilla lanseerataan jo ensi vuonna CX-50, joka tehdään muista uutuuksista poiketen samalle etuvetopohjalevylle kuin esimerkiksi nykyinen Mazda 3. Crossovereiden lisäksi luvassa on myös täysin uusi Mazda 6, joka heittää takavedon ja kuutoskoneiden myötä melko suoran haasteen Baijerin suuntaan.

Lue lisää