Tuntuuko Nissan GT-R liian tavanomaiselta – brittifirma tarjoaa katukäyttöön ”Godzillan” takavetoista kisaversiota

Nykyinen Nissan GT-R on pysynyt kevyiden faceliftien ja teknisten päivitysten voimin tuotannossa jo yli 10 vuoden ajan. Auto on malli-iästään huolimatta edelleen maailman parhaimpia superautoja varsinkin hinnan ja suorituskyvyn välisen suhteen osalta. Eksklusiivisempien sporttien ystäville Nissan voi tuntua kuitenkin liian tavanomaiselta, mutta tähänkin löytyy ratkaisu suoraan tehtaalta. Japanilaiset kehittivät nimittäin yhdessä Italdesignin kanssa vain pienenä sarjana tehtävän GT-R50-juhlamalllin, joka tarjoaa täysin uniikin korin ja vieläkin enemmän potkua.

Asiassa on kuitenkin yksi mutta, eli italialaiseen mittatilauspukuun sonnustautuneen japsin hinta. Autosta pyydetään nimittäin noin miljoona euroa, ja tuplaturbokuutosesta, kaksoiskytkinvaihteistosta sekä nelivedosta koostuva voimalinja on tehonnoususta huolimatta periaatteessa ennallaan. Tekniikaltaan erikoisempaa GT-R:ää himoitsevat voivat nyt kääntyä brittiläisen JRM Groupin puoleen, joka on kehittänyt GT23-nimisen luomuksen GT-R:n pohjalta.





Tarkemmin sanottuna lähtökohtana on käytetty Nissanin GT1-luokan rataversiota, josta on tehty katulaillinen. JRM Group aikoo valmistaa autoja mallinimenkin kertomat 23 kappaletta, ja hinnaksi kerrotaan 380 000 puntaa. Summa on tämän hetken kursseilla reilut 458 000 euroa, eli katukäyttöön kesytetty kilpuri jää muhkeasta hinnastaan huolimatta huomattavasti GT-R50:tä edullisemmaksi.

GT1-luokan GT-R kokee melkoisia muutoksia matkalla katulailliseksi GT23:ksi. Auton koko etupää laitetaan uusiksi, ja myös moottorin sekä vaihdelaatikon sijainti pellin alla vaihtuu kilpuriin nähden. Myös jousitusgeometriaa muutetaan, mutta auton pitäisi silti kyetä mutkissa 2 G:n sivuttaiskiihtyvyyteen kisaslikseillä. Voimanlähteenä käytetään edelleen VR38DETT-koodilla tunnettua tuplaturbo-V6:ta, mutta huipputeho nousee 650 hevosvoimaan. Potku välitetään kuusipykäläisen sekventiaalivaihteiston kautta pelkille takapyörille, eli sekä vaihdelaatikko että vetotapa ovat muuttuneet tavalliseen GT-R:ään verrattuna.

Vaikka auto tehdään kilpurin pohjalta, ulkonäköäkin on hienosäädetty katukäyttöä silmällä pitäen. JRM sovittaa GT23:een erilaisen konepellin, jossa on kaksi massiivista ilma-aukkoa. Lokasuojiin integroidaan puolestaan kidukset etupyörien taakse, ja pakokaasut poistuvat keskelle perää sijoitettujen putkien kautta. Auton painoksi kerrotaan vain 1275 kiloa eri kevytmateriaalien ansiosta. Sisusta näyttää puolestaan kuin suoraan rata-autosta repäistyltä. Kuski pysyy tukevasti penkissään muhkeiden sivutukien ansiosta, ja monilla toiminnoilla siunatun ratin kehä on litistetty alareunastaan. Mittaristona palvelee kisatyylinen digitaalinäyttö.

JRM ottaa kuulemma autosta tilauksia vastaan mistä tahansa päin maailmaa, joten ehkäpä muutama GT23 jää Eurooppaankin. Toimitukset on luvattu aloittaa ensi vuoden aikana.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...