Tunnettu autovaikuttaja Bob Lutz antoi neuvon – osta nyt Tesla ennen kuin firma menee konkurssiin

Bob Lutzina paremmin tunnettu sveitsiläissyntyinen Robert Lutz kuuluu autoalan eläviin legendoihin. Vuonna 1932 syntynyt Lutz aloitti uransa autoteollisuuden parissa Euroopan General Motorsilla, eli Opelilla. Sieltä miehen tie vei Baijeriin, jossa hän toimi BMW:n myynnin johtotehtävissä 1970-luvulla. Lutz vaikutti tuolloin mm. ensimmäisen 3-sarjan ja Motorsport-divisioonan syntyyn, joten meriitit alkoivat olla jo varsin kovaa tasoa.

Seuraavaksi vuorossa olivat pestit sekä Euroopan että USA:n Fordilla. Tänä aikana hän johti mm. Sierran kehitystyötä ja ideoi ensimmäisen sukupolven Explorerin. Tämän jälkeen Lutz siirtyi Chryslerille, jossa luotiin esimerkiksi V10-koneella varustettu Viper. Uuden vuosituhannen taitteessa mies kutsuttiin puolestaan General Motorsille, jossa hänen vastuullaan oli mm. maailmanlaajuinen tuotekehitys. Lutz eläköityi GM:ltä 2010-luvun alkupuolella, mutta mies ei ole malttanut pitää sormiaan pois autoista tämän jälkeenkään.

Hän on perustanut mm. VLF Automotive -nimisen firman, joka on asentanut perinteisiä bensaveekaseja alun perin hybridisporttina syntyneeseen Fisker Karmaan. Tästä voisi päätellä, että Lutz ei juurikaan perusta sähkömoottoreista. Asia ei ole kuitenkaan näin, vaan hän on ainakin omien sanojensa mukaan suuri sähköautojen ystävä. Bob Lutz on esimerkiksi intoutunut kehumaan Tesla Model S:ää yhdeksi maailman nopeimmista sedaneista, ja hän on myös ylistänyt auton käsiteltävyyttä sekä jarruja.

Lutz ei ole kuitenkaan vakuuttunut Elon Muskin johtaman Teslan kyvystä toimia liikeyrityksenä. Hän väitti jo viime syksynä, että sähköautopioneeri menisi konkurssiin, ja Lutzilla on edelleen sama ääni kellossa. Hän oli paikalla viikonloppuna Arizonan Scottsdalessa järjestetyssä klassikkoautojen huutokaupassa, jossa mies antoi neuvon tulevaa keräilyharvinaisuutta havitteleville. Nyt kannattaisi kuulemma ostaa Tesla Model S niin kauan kuin niitä vielä saa.

Bob Lutzin mielestä Elon Musk ei ole tajunnut, että tuottojen täytyy olla kuluja suuremmat. Jatkuvan tappion tekeminen ei ole Lutzin mukaan merkki hyvän autofirman johtamisesta, ja ainakin luvut ovat Lutzin puolella. Esimerkiksi viime marraskuussa Tesla teki joka tunti noin 480 000 dollarin tappiot, eli kirstun pohja uhkaa kohta häämöttää. Bob Lutz ei näe Teslan tulevaisuuttakaan paljon valoisampana, mutta tästä voidaan olla montaa mieltä. Teslan upouuden Model 3:n pitäisi nimittäin tuoda firmalle roppakaupalla rahaa, kunhan sen tuotanto vain saataisiin kunnon vauhtiin monenlaisten alkuhankaluuksien jälkeen.

LähdeCarscoops

Lue lisää