Tunnettu analyytikko uskoo, että Tesla Model 3:n markkinoilletulo viivästyy yli vuodella

Sähköautopioneeri Teslan pomo Elon Musk tunnetaan miehenä, jonka suusta kuullaan varsin usein lennokkaita visioita ja lupauksia. Niiden toteuttaminen on kuitenkin osoittautunut monissa tapauksissa haasteelliseksi, ja niinpä aikataulut ovat venyneet ja paukkuneet karujen tosiasioiden edessä.

Tesla paljasti tulevan ”kansanmallinsa”, eli Model 3:n ensimmäisen kerran jo viime keväänä, vaikka autossa oli vasta pelkät kuoret. Muotoilukaan ei ollut vielä lopullista, mutta sähköautovalmistaja alkoi silti ottaa tilauksia vastaan jo esittelypäivästä lähtien. Niitä tulikin melkoinen määrä, ja Tesla on päässyt kehittämään autoa ennakkovarausmaksujen tuottaman pääoman turvin.

Autoalaa tunteva Morgan Stanleyn analyytikko Adam Jones on nyt arvellut julkisuudessa, että Model 3:nkin suhteen on lupailtu liikoja. Jones epäilee, että ensimmäiset autot saataisiin toimitettua asiakkaille vasta vuoden 2018 loppupuolella, mikä tarkoittaisi yli vuoden viivästystä alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna.

Tesla on ilmoittanut starttaavansa Model 3:n tuotannon ensi vuoden puolessavälissä, mutta Jonesin epäilyjen mukaan valmistuksen aloituskin siirtyy reilusti vuoden 2018 puolelle. Kalifornian sähköautopioneeri on kertonut, että se aikoo valmistaa peräti 400 000 Model 3:a jo vuonna 2018, mutta Morgan Stanleyn analyytikko asettaa tämänkin tavoitteen kyseenalaiseksi. Jonesin mukaan sähköautovalmistaja tekee noin 60 000 “pikku-Teslaa” vuonna 2019 ja 130 000 kappaletta vuotta myöhemmin.

Jos Jonesin ennustukset toteutuvat, jotkut Model 3:n noin 400 000 tilaajasta joutuvat odottelemaan sähköautoaan vuoteen 2021 tai jopa 2022 asti. Alkuperäisen tilauksen jättämisestä voi siis pahimmillaan mennä jopa kuusi vuotta, mikä lähentelee lähihistorian maailmanennätystä. Tällöin esimerkiksi Chevrolet Bolt, sen eurooppalainen sisarmalli Opel Ampera-e ja Volkswagenin tulevat sähköautot saisivat kirittyä helposti kiinni Teslan tämänhetkisen etumatkan. Jäämme odottelemaan, toteutuvatko Adam Jonesin ennustukset.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...