Tulevaisuus ei ole pelkästään sähköinen – BMW aikoo tehdä polttomoottoreita vielä ainakin 30 vuotta

BMW lähti mukaan sähköautobuumiin aivan saksalaisten premium-valmistajien eturintamassa, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti esiteltiin jo yli kuusi vuotta sitten. I3 jatkaa mallistossa vielä ainakin jokusen vuoden, mutta seuraajan kohtalo on vielä epäselvä. I8 poistuu sen sijaan tuotannosta jo muutaman kuukauden päästä, ja tilalle kaavaillaan tehokkaampaa M-brändättyä hybridisuperautoa.

BMW:ltä on tulossa myös esimerkiksi X3:n sähkömalli, kun taas i4 toimii jatkossa 4-sarjan Gran Coupén täyssähköisenä versiona. Lisäksi baijerilaisten mallistosta löytyy tätä nykyä useita eri pistokehybridejä pahimpien kilpailijoiden tyyliin, mutta BMW:n tulevaisuus ei ole silti pelkästään sähköinen ainakaan firman tuotekehityksestä vastaavan Klaus Fröhlichin mukaan. Hän antoi Automotive News Europe -julkaisulle mielenkiintoisen haastattelun, jossa valotettiin Bemarin voimanlähdesuunnitelmia tulevien vuosikymmenten osalta.

-- MAINOS --

Baijerilaiset ovat varsin hyvin tietoisia siitä, että siirtyminen sähköautoiluun ei tapahdu yhdessä yössä. Koko prosessi vie vuosikymmeniä, ja siksi BMW aikoo tehdä perinteisiä polttomoottoreita vielä pitkään. Fröhlich kertoi, että neli- ja kuusipyttyisiä turbodieseleitä on saatavilla vielä ainakin 20 vuoden ajan, kun taas bensakoneet saavat vielä vähintään 30 vuotta elinaikaa. Muutamien moottorityyppien loppu koittaa kuitenkin jo lähivuosina joko päästö- tai kustannussyistä.

Kuten kerroimme jo aiemmin, neljällä turbolla ryyditetty M50d-kone poistuu valikoimasta vaiheittain jo ensi kesästä lähtien. Ensimmäisenä se saa lähtöpassit 5-sarjan pellin alta faceliftin yhteydessä, ja myöhemmin myös X5, X6 sekä X7 kokevat saman kohtalon. Seuraajaa ei ole luvassa heti kättelyssä, mutta myöhemmin tulossa saattaa olla kolmilitraisen tuplaturbodieselin sähköavusteinen hybridiversio.

-- MAINOS --




Lisäksi kolmisylinterisen 1,5-litraisen dieselin valmistus lopetetaan, ja myös M760i:n pellin alta löytyvä tuplaturbo-V12 tulee päästö- ja kysyntäsyistä tiensä päähän. Kaksitoistasylinterinen täysimoottori ei poistu Seiskan nokalta välittömästi, mutta edustusluokan sedanin seuraavassa sukupolvessa sitä ei enää nähtäne. Klaus Fröhlich mainitsi myös, että 4,4-litraisen tuplaturbokasinkin olemassaoloa voi olla hankala puolustella lähitulevaisuudessa, koska sähköavusteiset kuutoset pystyvät jo tuottamaan 600 hevosvoiman tehoja ja monia vaihteistoja tuhoavia vääntölukemia.

-- MAINOS --

BMW:n tuotekehityspomo kertoi lisäksi, että ensi vuodelle kaavailtu päivitetty CLAR-pohjalevy mahdollistaa sellaisten pistokehybridien lanseeraamisen, joilla pääsee parhaimmillaan 120 kilometrin päähän pelkällä sähköllä. Näihin autoihin tulee myös isommat bensatankit, mikä kasvattaa kokonaistoimintamatkaa. Voimanlähdecocktailin täydentävät polttokennoautot, joiden esisarjatuotanto alkaa lähivuosina isojen X6- ja X7-katumaasturien osalta.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.