Automaailman nopeasti etenevä sähköistyminen vaatii uusia malleja, mikä puolestaan vähentää perinteisiin polttomoottoriautoihin käytettävissä olevia resursseja. Tämän myötä moni takavuosien suosikkimalli alkaa olla uhanalaisessa asemassa.
Carscoops-sivusto spekuloi, että Audin osalta tämä kehitys tarkoittaisi porrasperäisen A4 sedanin poistumista valmistuksesta nykysukupolven jälkeen. Audi on kehittämässä vielä yhden polttomoottorilla ryyditetyn A4:n, jonka naamioituja prototyyppejä on jo bongattu salavalokuviinkin useampaan kertaan. Testiprotot ovat tähän mennessä olleet aina farmarikorisia Avanteja, mutta sedan on loistanut salavalokuvissa poissaolollaan.
Tämä saattaa johtua siitä, että uuden A4:n pohjalta esitellään hieman myöhemmin luiskaperäinen Sportback, joka on porrasperämallia dynaamisemman oloinen ja myös käytännöllisempi ison takaluukkunsa myötä. Jos A4 Sportbackista tulee totta, se korvaa samalla myös nykyisen A5 Sportbackin, joka pohjautuu A4:n tekniikkaan ja on tehty juuri samalla luiskaperäisen viisiovisen ”coupén” kaavalla.
Mahdollinen A4 Sportback jakaisi keulansa A4 Avantin kanssa, mutta tuulilasista taaksepäin muotoilu olisi coupé-henkisempää nykyisen A5 Sportbackin tyyliin. Myös pienemmällä mittaristoruudulla ja isommalla keskinäytöllä varustettu kojelauta olisi identtinen farmarikorisen A4:n kanssa, mutta takapenkillä pitäisi tinkiä ainakin pääntilasta loivemmin laskevan kattolinjan vuoksi.
Suosittelemme
Nykyinen A4 ja A5 ovat tulleet markkinoille ja saaneet faceliftin suunnilleen samaan aikaan, joten ainakin aikataulun puolesta ne olisi helppo yhdistää seuraavassa sukupolvessa. Muun A5-malliston tulevaisuus on vielä hämärän peitossa, mutta kaksiovinen coupé ja avo ovat viime vuosina jääneet yhä pahemmin erilaisten crossoverien jalkoihin. Toisaalta niiden tarjoaminen jatkossakin saattaa olla Ingolstadtin rinkulamerkille jonkinlainen kunnia-asia, koska BMW:n mallistoon kuuluu vastaava 4-sarja ja Mercedeskin on tuomassa markkinoille upouuden kaksiovisen CLE:n.
Sähköistymisen mukanaan tuoma malliston monimutkaistuminen näkyy siinä, että Audi aikoo tarjota jatkossa myös täyssähköistä A4 e-tronia polttomoottoriversion rinnalla. Lajinsa viimeiseksi jäävän polttomoottorimallin voimanlähdevalikoima koostuu todennäköisesti kaksilitraisen TFSI-bensaturbon ja V6 TFSI:n miedoista hybridiversioista sekä pistokehybrideistä, jollainen löytyy myös RS 4 -huippumallin pellin alta. Audin malliston karsiminen tarkoittaa muuten myös A1:n sekä Q2:n loppua, ja viimeinen polttomoottorimalli aiotaan esitellä vuonna 2026. Vuodesta 2033 alkaen Ingolstadtin rinkulamerkki on täyssähköinen.