Tuleeko Bemarin uudesta megamaasturista myös kuuma M-versio?

BMW:n perinnetietoisimmat fanit ovat jo pitkään päivitelleet yrityksen viime aikojen menoa. Baijerilaiset lupasivat joskus vanhoina hyvinä aikoina, että he eivät koskaan valmistaisi etuvetoisia autoja. Lisäksi M-sarjan Bemarit olivat ennen muinoin aina takavetoisia ja manuaalivaihteistolla sekä korkealle kiertävällä vaparikoneella varustettuja menopelejä. Nämä kaikki pyhät periaatteet on kuitenkin heitetty viime vuosina romukoppaan, kun BMW on lähtenyt kilpailemaan premium-autojen myyntitilastojen ykköspaikasta Mersun ja Audin kanssa.

Niinpä baijerilaismerkin mallistosta löytyy nykyään jopa etuvetoisia tila-autoja, ja kunnollinen taistelu Mersun jatkuvasti kasvavan SUV- ja crossover-malliston kanssa edellyttää myös Bemarilta katumaasturitarjonnan laajentamista vielä nykyistäkin kattavammaksi. BMW on jo aiemmin kertonut tuovansa myyntiin X5:tä ja X6:ta kookkaamman X7-mallin, ja nyt asia vahvistettiin lopullisesti. Kolmella penkkirivillä varustettu supermaasturi vastaa mm. Mercedes GLS:n heittämään haasteeseen, ja auton päämarkkina-alueet ovat Euroopan ulkopuolella. Jättikokoiset möhkömaasturit vetoavat parhaiten ostajiin USA:ssa, Venäjällä ja Lähi-idässä.

Bemari ilmoitti myös tuovansa myyntiin entistä enemmän M-malleja ja astetta miedompia M Performance -versioita. Merkki antoi samalla ymmärtää, että monet niistä tulevat olemaan crossovereita perinnetietoisten kauhuksi. Tämä voidaan päätellä jo siitä, että BMW:n kaikista tavallisista sedan- ja coupé-malleista on jo olemassa Motorsport-versiot, joten kasvua täytyy hakea muista autoluokista. Ainoastaan 7-sarjasta ei ole tarjolla aitoa M-autoa, vaan M Performance -sarjaan kuuluva M760Li. Siinä on kuitenkin yli 600 heppaa, eli vieläkin tulisemmalle Seiskalle ei taida olla juuri kysyntää.

Tällä hetkellä Bemari tarjoaa täysiverisiä M-malleja X5:stä sekä X6:sta, ja lisäksi merkki esitteli äskettäin coupé-kattoisesta X4:stä M Performance -kaartia edustavan X4 M40i:n. BMW vahvisti kasvattavansa tehokkaiden M Performance -mallien määrää nimenomaan isojen myyntivolyymien segmenteissä, mikä tarkoittaa nykypäivänä suurelta osin erilaisia katumaastureita. Ainakin tulevasta X3:sta tulee varmasti tarjolle M Performance -malli, mutta astetta räyhäkkäämmästä X3 M:stäkin on liikkunut vahvoja huhuja. Myös pienempi X1 on vahva ehdokas jonkinlaisen tehoversion perustaksi.

Ämmä-Bemarien osalta on siis odotettavissa kovaa kasvua, ja tämä voi tarkoittaa myös autojen kokoa. On nimittäin mahdollista, että myös jättisuuren X7:n pohjalta tehdään joko M Performance – tai jopa aito M-versio, joka kilpailisi mm. Mercedes-AMG GLS 63:n kanssa. M-brändätyistä autoista voidaan pyytää tavallisia malleja kovempaa hintaa, joten BMW haluaa varmasti hyödyntää tämän mahdollisuuden Mersun AMG:n tavoin. Toisaalta voidaan pohtia, mitä tekemistä seitsemänpaikkaisella möhkömaasturilla on alkuperäisen Motorsport-hengen kanssa. M-brändin vesittyminen lienee kuitenkin BMW:n johdon silmissä pienempi riski kuin odotettavissa olevat tuotot.

Lue lisää