Tuhdimpaa mokkaa – Opel uusii suositun pikku-SUV:nsa

Katumaasturit ja SUV:t nousivat viime vuonna ensimmäistä kertaa Euroopan myydyimmäksi autoluokaksi. Opel on taistellut viime aikoina monenlaisten vaikeuksien kanssa, mutta merkin yksi valopilkuista on ollut pieni katumaasturi, jonka nimeksi annettiin kahvinystävien iloksi Mokka. Saksalaismerkin pikku-SUV on kilpaillut varsin menestyksekkäästi mm. Skoda Yetin kanssa, ja Opel oli yksi ensimmäisistä eurooppalaisvalmistajista, joka ymmärsi tämän autoluokan potentiaalin. Mokkaa on myyty tähän mennessä yli puoli miljoonaa kappaletta.

Opelin pieni katumaasturi saavuttaa nyt neljän vuoden iän, joten se saa tuttuun tyyliin faceliftin, joka esitellään muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä. Myös auton nimi on muuttunut uudistusten myötä hieman, koska se tunnetaan jatkossa Mokka X:nä. Tämä muutos koskee kaikkia Opelin SUV- ja crossover-malleja, eli niidenkin nimeen tulee jatkossa X-kirjain. Opelin pikku-SUV on näyttänyt tähän asti erityisesti nokkansa osalta melkoisen kapealta ja korkealta, mutta tähän on nyt luvassa parannusta. Mokka X:n etuvalot ovat entistä leveämmät ja litteämmät, ja maskikin on litistynyt huomattavasti entiseen verrattuna. Myös etu- ja takapuskurit on laitettu uusiksi, ja etulamppujen yläreunoissa on nyt tuplasiiven muotoiset päiväajovalot muiden uusien Opeleiden tyyliin.

Opel_2

Ajovaloihin tarjotaan adaptiivista leditekniikkaa lisävarusteena, ja takalampuiksikin saa ledit. Auton värivalikoimaan on myös lisätty uusia sävyjä, kuten Amber Orange -oranssi ja Absolute Red -punainen. Sisällä on tuoreen Astran tyyliin uudistettu kojelauta, johon saa joko seitsemän- tai kahdeksantuumaisen kosketusnäytön. Tämä on vähentänyt entistä nappulaviidakkoa, kun tietoviihdejärjestelmän toimintoja pääsee käyttämään näytön avulla.

Pellin allakin on tapahtunut muutoksia. Mokka X:ään saa nyt uudesta Astrasta lainatun 1,4-litraisen turbonelosen, josta irtoaa 152 heppaa. Sammutusautomatiikalla varustetun moottorin parina käytetään kuusivaihteista automaattia, ja voima välitetään kaikille neljälle pyörälle. Bensamoottorin lisäksi tarjolla on jo aiemmin esitelty 1,6-litrainen diesel, jonka pitäisi olla erityisen hienostunut käynniltään. Dieseliä saa sekä 110- että 136-hevosvoimaisena versiona.

Ympäristöä tarkkailevaa Opel Eye -etukameraakin on parannettu, ja kuvan laadun luvataan olevan entistä tarkempi. Myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää on kehitetty, ja tarjolla on uusia ajoavustimia, älypuhelinten liitäntämahdollisuuksia ja nettipohjaisia palveluita. Vaikka auto esitellään jo kohtapuoliin Genevessä, se saadaan myyntiin vasta syksyn koittaessa.

Suosittelemme

Opel_3

Lue lisää