Toyotan uuden urheiluauton nimi vahvistui vihdoinkin – Genevessä esiteltävä uutuus nimetään maineikkaiden edeltäjiensä tavoin Supraksi

Toyotan mallisto on ollut viime aikoina kovin perheautopainotteinen, mutta muutama vuosikymmen sitten japanilaisten valikoimaan kuului myös autofriikkejä kiinnostavia menopelejä. Toyotalla oli parhaimmillaan tarjolla jopa kolme sporttia samaan aikaan, kun keskimoottorinen MR2, nelipaikkainen Celica ja suoralla kuutosella varustettu Supra kilpailivat sporttiautojen ostajien sieluista.

Firman ylin pomo Akio Toyoda tunnetaan todellisena automiehenä, joka on vaatinut Toyotalta jälleen imagonkohotusta tässä suhteessa. Siksi Toyota lähti pitkän tauon jälkeen mukaan rallin MM-sarjaan, ja katuautopuolellekin esiteltiin pienenä eränä valmistettava Yaris GRMN. Ahdetun hot hatchin avulla halutaan luoda linkki tavallisten siviiliautojen ja merkin rallitykkien välille. MR2 ja Celica eivät sentään ole tekemässä paluuta ainakaan tällä tietoa, mutta Toyota on jo pitkään kehittänyt uutta takavetoista urheiluautoa yhteistyössä BMW:n kanssa.

-- MAINOS --

Sen nimeksi on huhuttu Supraa kunnianosoituksena vanhoille hyville ajoille, ja nyt asia sai varmistuksensa. Toyota kertoi esittelevänsä maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä Supran nimeä kantavan show-auton, josta julkaistiin jo yksi tiiserikuvakin. Kuvan autossa on sen verran suuri takasiipi, että se lienee tulevan Supran rataversio johonkin GT-luokkaan.

Vaikka Sveitsissä ei nähdäkään vielä Supran lopullista tuotantoversiota, auton linjoista saadaan hyvä käsitys Geneven ratakonseptin perusteella. Toyotan uuden sportin perusmuodot ovat varsin pyöreät, ja esimerkiksi kattoa koristaa takavuosikymmenten urheiluautojen tapainen tuplakuplamuotoilu. Takaluukun reunan korkea jättökulma toimii puolestaan spoilerina, jolloin tuotantoautossa ei tarvita enää erillistä siipeä. Pyöreät muodot saavat kontrastia esimerkiksi valojen terävistä taitoksista, joita on jo nähty japanilaisten muissa malleissa.

Uutta Supraa saatetaan myydä Gazoo Racingin alabrändin alla, joka toimii Toyotan sporttidivisioonana esimerkiksi Mercedes-AMG:n tavoin. Supra tehdään samalle perusrakenteelle kuin BMW:n seuraava Z4, jota saa pelkästään avomallisena. Umpikattoisen Suprankin moottorivalikoima on baijerilaista perua, ja huippuversiota vauhdittaa noin 335-heppainen turbokuutonen. Sen alapuolelle voidaan esitellä vielä lompakkoystävällisempiä nelosturboja, mutta hybridiversiota autosta ei ole näillä näkymin tulossa.

-- MAINOS --




Voimansiirrosta vastaa ilmeisesti aina kahdeksanpykäläinen automaatti, joten perinteisten manuaalisporttien ystävät joutuvat pettymään. Suprasta voidaan huhujen mukaan tarjota jopa neljää eri versiota, joista saadaan ehkä lisätietoja jo Genevessä ratatutkielman esittelyn yhteydessä.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.