Toyotan uuden urheiluauton nimi vahvistui vihdoinkin – Genevessä esiteltävä uutuus nimetään maineikkaiden edeltäjiensä tavoin Supraksi

Toyotan mallisto on ollut viime aikoina kovin perheautopainotteinen, mutta muutama vuosikymmen sitten japanilaisten valikoimaan kuului myös autofriikkejä kiinnostavia menopelejä. Toyotalla oli parhaimmillaan tarjolla jopa kolme sporttia samaan aikaan, kun keskimoottorinen MR2, nelipaikkainen Celica ja suoralla kuutosella varustettu Supra kilpailivat sporttiautojen ostajien sieluista.

Firman ylin pomo Akio Toyoda tunnetaan todellisena automiehenä, joka on vaatinut Toyotalta jälleen imagonkohotusta tässä suhteessa. Siksi Toyota lähti pitkän tauon jälkeen mukaan rallin MM-sarjaan, ja katuautopuolellekin esiteltiin pienenä eränä valmistettava Yaris GRMN. Ahdetun hot hatchin avulla halutaan luoda linkki tavallisten siviiliautojen ja merkin rallitykkien välille. MR2 ja Celica eivät sentään ole tekemässä paluuta ainakaan tällä tietoa, mutta Toyota on jo pitkään kehittänyt uutta takavetoista urheiluautoa yhteistyössä BMW:n kanssa.

Sen nimeksi on huhuttu Supraa kunnianosoituksena vanhoille hyville ajoille, ja nyt asia sai varmistuksensa. Toyota kertoi esittelevänsä maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä Supran nimeä kantavan show-auton, josta julkaistiin jo yksi tiiserikuvakin. Kuvan autossa on sen verran suuri takasiipi, että se lienee tulevan Supran rataversio johonkin GT-luokkaan.

Vaikka Sveitsissä ei nähdäkään vielä Supran lopullista tuotantoversiota, auton linjoista saadaan hyvä käsitys Geneven ratakonseptin perusteella. Toyotan uuden sportin perusmuodot ovat varsin pyöreät, ja esimerkiksi kattoa koristaa takavuosikymmenten urheiluautojen tapainen tuplakuplamuotoilu. Takaluukun reunan korkea jättökulma toimii puolestaan spoilerina, jolloin tuotantoautossa ei tarvita enää erillistä siipeä. Pyöreät muodot saavat kontrastia esimerkiksi valojen terävistä taitoksista, joita on jo nähty japanilaisten muissa malleissa.

Uutta Supraa saatetaan myydä Gazoo Racingin alabrändin alla, joka toimii Toyotan sporttidivisioonana esimerkiksi Mercedes-AMG:n tavoin. Supra tehdään samalle perusrakenteelle kuin BMW:n seuraava Z4, jota saa pelkästään avomallisena. Umpikattoisen Suprankin moottorivalikoima on baijerilaista perua, ja huippuversiota vauhdittaa noin 335-heppainen turbokuutonen. Sen alapuolelle voidaan esitellä vielä lompakkoystävällisempiä nelosturboja, mutta hybridiversiota autosta ei ole näillä näkymin tulossa.

Voimansiirrosta vastaa ilmeisesti aina kahdeksanpykäläinen automaatti, joten perinteisten manuaalisporttien ystävät joutuvat pettymään. Suprasta voidaan huhujen mukaan tarjota jopa neljää eri versiota, joista saadaan ehkä lisätietoja jo Genevessä ratatutkielman esittelyn yhteydessä.

LähdeCarscoops

Lue lisää