Toyotan taskuraketti saa lisää tehoa ja valinnaisen automaattivaihteiston – faceliftatun GR Yariksen esittelyä odotetaan jo lähikuukausina

Toyotan maine on varsin kaukana ajajan autosta, vaikka japanilaismerkin valikoimaan on vuosien saatossa kuulunut myös hienoja sporttimalleja. Viime vuosina Toyotan imago on autoentusiastien keskuudessa kohonnut erityisesti GR Yariksen ansiosta, joka on yksi nykyajan hauskimpia hot hatcheja.

Kalle Rovanperän rallitykin siviilivastineena toimiva nelivetoinen pikkusportti esiteltiin reilut kolme vuotta sitten, joten automaailman perinteisen tahdin mukaisesti pian alkaisi olla faceliftin aika. Japanilainen Best Car tietääkin kertoa, että GR Yariksen päivitetyn version tuotanto alkaisi ensi tammikuussa. Jos tämä pitää paikkansa, auto tuodaan julkisuuteen jo lähikuukausina.

Kuva: Toyota

Ulkokuoren osalta luvassa on japanilaistietojen perusteella perinteistä facelift-meininkiä, eli puskurit laitetaan uusiksi. Lisäksi katon takareunaa koristaa entistä isompi takaspoileri Japanissa jo aiemmin tarjolla olleiden erikoismallien tyyliin. GR Yariksen tapauksessa uudistukset eivät kuitenkaan rajoitu pelkkään ulkokuoreen, vaan tärkeämpiä ovat pinnan alla tapahtuvat päivitykset.

Autossa on tähän asti ollut markkina-alueesta riippuen 261-272 hevosvoimaa tuottava kolmipyttyinen 1,6-litrainen turbokone kuusipykäläisen manuaalin kaverina. USA:n markkinoilla koko GR Yarista ei ole saanut, vaan siellä on tarjottu hieman isompaa GR Corollaa vastaavalla tekniikkapaketilla varustettuna. Vääntöä molemmissa autoissa on samat 370 newtonmetriä, mutta Corollassa kolmipytystä on revitty tehoa tarkalleen 304 eurohevosvoiman edestä.

Kuva: Toyota

Best Carin tietojen mukaan myös GR Yariksessa on faceliftin jälkeen sama teholukema kuin GR Corollassa. Moottori lienee viritysasteeltaan muutenkin sama, eli maksimivääntö säilyy ennallaan. 30-40 hevosvoiman lisäpotkun ohella toinen suuri uudistus tulee vaihteistopuolelle, koska päivitettyä GR Yarista pitäisi saada ensimmäistä kertaa myös kahdeksanvaihteisella automaatilla.

Se tekee joka nurkasta raapivasta hot hatchista yhdessä tehokuurin kanssa entistäkin ripeämmän, mutta puristien iloksi myös perinteinen kuusipykäläinen manuaali säilyy tarjolla. Ulkoisten ja teknisten päivitysten lisäksi GR Yaris siirtyy myös sisustansa osalta 2020-luvulle, kun digitaalinen mittaristo korvaa nykyversion analogisen ratkaisun. Jäämme siis odottelemaan virallisia uutisia Toyotan taskuraketin päivitetystä versiosta, joka jäänee valitettavasti yhdeksi viimeisistä lajinsa edustajista ennen sähköautojen lopullista esiinmarssia.

Kuva: Toyota
LähdeCarscoops

Lue lisää