Toyotan pikkukatumaasturin maasturimaisempi versio esiteltiin – Yaris Cross Adventure on valmiina asfalttiviidakon haasteisiin

Vastikään vuoden autoksi valitun Toyota Yariksen mallisto jatkaa laajenemistaan. Viisiovisen hatchbackin, rallihenkisen nelivetoisen GR Yariksen ja Crossiksi nimetyn pikku-SUV:n jälkeen vuorossa on jälkimmäisen maasturimaisempi Adventure-versio.

Myös Adventuren perusrakenteena palvelee muiden uusien Yaristen tavoin TNGA-lyhenteellä tunnettu Toyota New Global Architecture -pohjalevy. Tämä perusrakenne venyy pikkuautoluokan yläpuolellekin, jonne Yaris Cross kurkottaa myös mitoiltaan. Uunituoreen Adventuren erottaa tavallisesta Crossista hieman maastohenkisemmästä etupuskurista, ja vastaavaa designia löytyy takapuskuristakin. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu hopeanväriset kattokaiteet ja tummanharmaalla sävyllä viimeistellyt 18-tuumaiset alumiinivanteet.



Sisätiloissa on puolestaan musta sisäkatto, pianolakattuja mustia pintoja sekä keinonahkaisen istuinverhoilun uusi design. Lisäksi tunnelmaa on piristetty Warm Gold -sävyisellä koristeraidalla, joka kulkee kojelaudan ja oviverhoilujen poikki. Lanseerausvaiheen huippuversiona tarjotaan Premiere Edition -nimistä mallia, jonka herkkuihin kuuluu nahkaverhoilu, jalanheilautustoiminnolla varustettu sähkötoiminen takaluukun kansi, head up -heijastusnäyttö, erilaisia kaksiväriyhdistelmiä sekä pinnastaan kiillotetut 18-tuumaiset alumiinivanteet. Premiere Edition pysyy valikoimassa 12 ensimmäisen myyntikuukauden ajan.





Euroopassa Adventurea vauhdittaa Yaris Crossin perusmallin tavoin Atkinson-työkierrolla varustettu 1,5-litrainen bensakone sähkömoottorin parina. Voimalinjan kokonaisteho on 116 hevosvoimaa, ja hybridiin saa myös älykkääksi mainostetun nelivedon. Se osaa jakaa automaattisesti voimaa pelkiltä etupyöriltä takapäähän, kun ajo-olosuhteet vaativat lisäpitoa.

Yaris Cross Adventuren tilauskirjojen pitäisi avautua Euroopan eri maissa jo huhti-toukokuussa. Ensimmäisten asiakkaiden täytyy kuitenkin odotella autojaan syyskuulle asti. Suomen hinnoista ei ole tätä kirjoitettaessa vielä tietoa, mutta ne julkaistaneen jo pikapuoliin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.