Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia kriisin keskellä, kun C-HR:n ja RAV4:n seuraksi esiteltiin uuden Yariksen pohjalta tehty crossover. Nyt Yaris Crossin yläpuolelle lanseerataan vielä pykälää isompi Corolla Cross.

Uutuus tuotiin julkisuuteen ainoastaan Thaimaan markkinoilla, mikä on varsin mielenkiintoinen veto Toyotalta. Auto näyttää sen verran yleispätevältä, että sille luulisi löytyvän myöhemmin ostajia monista muistakin maista. Cross on tehty Corollan perusmallien tavoin TGNA-lyhenteellä tunnetulle Toyota New Global Architecture -perusrakenteelle, ja tässä tapauksessa vielä tarkemmin sen C-versiolle.

Corolla Crossin pituudeksi kerrotaan 4460 milliä, kun taas leveyttä autolle on siunaantunut 1825 millin verran. Korkeus on puolestaan 1620 milliä ja akseliväli 2640 milliä. Thaimaan markkinoilla tarjottavaa perusmallia vauhdittaa perinteinen 1,8-litrainen vaparinelonen, joka luovuttaa 140 hevosvoimaa ja 175 newtonin maksimiväännön. Voima välitetään pelkille etupyörille portaattoman CVT-automaatin kautta.

Saatavilla on lisäksi Toyotalle tyypillinen hybridi, jonka 1,8-litraisen bensakoneen 98 hepan ja 142 newtonmetrin lukemia täydentää 72-hevosvoimainen ja 163 newtonia tarjoava sähkömoottori. Tämän voimalinjan yhteydessä hyödynnetään sähköistä CVT-vaihteistoa. Corolla Crossin etujousitus on toteutettu MacPherson-joustintuilla, kun taas takana luotetaan yhdystukiakseliin. Joka nurkasta löytyvät levyjarrut, ja auton alle saa joko 17-tuumaiset renkaat 215/60-profiilisuhteella tai tuumaa isommat kiekot 225/50-profiilisina.

Suosittelemme

Vaikka tämäkin auto on mallinimeltään Corolla, kori on täysin erilainen japanilaismerkin perus-hatchbackiin verrattuna. Crossin tyyli on paljon lähempänä RAV4:ää niin kylkiprofiilin, peränäkymien kuin yrmyn oloisen keulailmeenkin osalta. Linjat ovat kuitenkin astetta pehmeämmät kuin vielä terävämmällä kynällä piirretyssä isoveljessä, ja maastohenkeä on yritetty tuoda peliin mukaan mustilla muoviosilla ja pohjapanssarihenkisillä koristeilla. Ison keskinäytön ja digimittariston dominoima sisusta on puolestaan paljon lähempänä hatchback-Corollaa kuin Crossin ulkokuori.

Thaimaassa uutuuden myynti starttaa jo tämän kuun aikana, ja muut markkinat seuraavat kuulemma pian perässä. Jäämme odottelemaan, onko Eurooppakin niiden joukossa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat