Toyotan ja Subarun takavetoinen sportticoupé siirtyy ensi vuonna toiseen sukupolveensa – pellin alle saadaan vihdoin turbovoimaa

Toyotan ja Subarun yhteistyönä syntynyt sportticoupé kuuluu nykypäivän harvoihin takavetoisiin urheilumalleihin, joita massamerkkien valikoimista enää löytyy. Toyotalla GT86:na ja Subarulla BRZ:na tunnettu auto on ollut tuotannossa jo vuodesta 2012 lähtien, eli japsien yhteistyösportin elinkaari on venynyt harvinaisen pitkäksi automaailman tavalliseen uudistumistahtiin verrattuna. Sen paremmin GT86 kuin BRZ:kaan eivät ole olleet valmistajilleen mitään kultakaivoksia, mutta aitoa ajamisen iloa tarjoavista malleista halutaan pitää kiinni jatkossakin.

Brittiläinen Autocar tietää nyt kertoa, että sporttien toisen sukupolven kehitystyö on jo pitkällä. Subarun mallinimestä ei ole vielä tietoa, mutta Toyota muuttuu jatkossa GR86:ksi firman Gazoo Racing -urheilubrändin mukaisesti. GR-katumallien valikoima tulee ulottumaan Yariksesta GR86:n kautta Supra-lippulaivaan asti, jossa hyödynnetään BMW Z4:n perusrakennetta. Uusi GR86 on sen sijaan sataprosenttisen japanilainen myös ulkokuorensa alta, koska uutuudessa käytetään takavetokäyttöön modifioitua versiota Toyotan omasta TNGA-pohjalevystä.

-- MAINOS --

Subaru STI Performance Concept

Monesta muustakin uudesta Toyotasta tutun perusrakenteen pitäisi olla nykyisen GT86:n ja BRZ:n pohjalevyä jäykempi, ja painopistekin saattaa laskea entisestään. Voimanlähteen osalta luotetaan sen sijaan jatkossakin Subarun osaamiseen. Japsisporttien toistakin sukupolvea vauhdittaa Subarun tavaramerkkeihin kuuluva bokserinelonen, joka on kuitenkin täysin eri voimanlähde kuin nykysukupolvessa hyödynnetty kaksilitrainen vaparikone.

Uutuuksissa aiotaan nimittäin käyttää turboahdettua 2,4-litraista myllyä, joka on nähty mm. Legacyn, Outbackin ja Ascentin pellin alla Atlantin toisella puolella. Nykyisen GT86:n ja BRZ:n 200-heppaista vaparinelosta on kritisoitu voiman puutteesta, koska autojen alustat sietäisivät paljon kovempiakin teholukemia. Niinpä seuraavan sukupolven huipputeho kasvaa noin 260 hevosvoimaan, ja vääntölukeman pitäisi olla 375 newtonmetrin luokkaa.

-- MAINOS --




Moottorin ohella suurimmat edistysaskeleet otetaan sisustassa, johon tulee entistä korkealuokkaisempia materiaaleja ja uutta teknologiaa. Autot saavat mm. isommalla ruudulla varustetun ja aiempaa nopeamman tietoviihdejärjestelmän, ja ajoavustinvalikoimankin pitäisi kasvaa huomattavasti. Uusi GR86 ja BRZ täytyy asemoida taidokkaasti erityisesti Japanin kotimarkkinoilla, jossa ne eivät saa astua neloskoneellakin saatavilla olevan Supran varpaille. Uutuudet esitellään ilmeisesti ensi vuoden aikana, joten jäämme odottelemaan lisätietoja ja ensimmäisiä salavalokuvia.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.