Toyotan ja Subarun takavetoinen sportticoupé siirtyy ensi vuonna toiseen sukupolveensa – pellin alle saadaan vihdoin turbovoimaa

Toyotan ja Subarun yhteistyönä syntynyt sportticoupé kuuluu nykypäivän harvoihin takavetoisiin urheilumalleihin, joita massamerkkien valikoimista enää löytyy. Toyotalla GT86:na ja Subarulla BRZ:na tunnettu auto on ollut tuotannossa jo vuodesta 2012 lähtien, eli japsien yhteistyösportin elinkaari on venynyt harvinaisen pitkäksi automaailman tavalliseen uudistumistahtiin verrattuna. Sen paremmin GT86 kuin BRZ:kaan eivät ole olleet valmistajilleen mitään kultakaivoksia, mutta aitoa ajamisen iloa tarjoavista malleista halutaan pitää kiinni jatkossakin.

Brittiläinen Autocar tietää nyt kertoa, että sporttien toisen sukupolven kehitystyö on jo pitkällä. Subarun mallinimestä ei ole vielä tietoa, mutta Toyota muuttuu jatkossa GR86:ksi firman Gazoo Racing -urheilubrändin mukaisesti. GR-katumallien valikoima tulee ulottumaan Yariksesta GR86:n kautta Supra-lippulaivaan asti, jossa hyödynnetään BMW Z4:n perusrakennetta. Uusi GR86 on sen sijaan sataprosenttisen japanilainen myös ulkokuorensa alta, koska uutuudessa käytetään takavetokäyttöön modifioitua versiota Toyotan omasta TNGA-pohjalevystä.

Subaru STI Performance Concept

Monesta muustakin uudesta Toyotasta tutun perusrakenteen pitäisi olla nykyisen GT86:n ja BRZ:n pohjalevyä jäykempi, ja painopistekin saattaa laskea entisestään. Voimanlähteen osalta luotetaan sen sijaan jatkossakin Subarun osaamiseen. Japsisporttien toistakin sukupolvea vauhdittaa Subarun tavaramerkkeihin kuuluva bokserinelonen, joka on kuitenkin täysin eri voimanlähde kuin nykysukupolvessa hyödynnetty kaksilitrainen vaparikone.

Uutuuksissa aiotaan nimittäin käyttää turboahdettua 2,4-litraista myllyä, joka on nähty mm. Legacyn, Outbackin ja Ascentin pellin alla Atlantin toisella puolella. Nykyisen GT86:n ja BRZ:n 200-heppaista vaparinelosta on kritisoitu voiman puutteesta, koska autojen alustat sietäisivät paljon kovempiakin teholukemia. Niinpä seuraavan sukupolven huipputeho kasvaa noin 260 hevosvoimaan, ja vääntölukeman pitäisi olla 375 newtonmetrin luokkaa.

Moottorin ohella suurimmat edistysaskeleet otetaan sisustassa, johon tulee entistä korkealuokkaisempia materiaaleja ja uutta teknologiaa. Autot saavat mm. isommalla ruudulla varustetun ja aiempaa nopeamman tietoviihdejärjestelmän, ja ajoavustinvalikoimankin pitäisi kasvaa huomattavasti. Uusi GR86 ja BRZ täytyy asemoida taidokkaasti erityisesti Japanin kotimarkkinoilla, jossa ne eivät saa astua neloskoneellakin saatavilla olevan Supran varpaille. Uutuudet esitellään ilmeisesti ensi vuoden aikana, joten jäämme odottelemaan lisätietoja ja ensimmäisiä salavalokuvia.

Suosittelemme

LähdeAutocar

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat