Toyotan ja Subarun takavetoinen sportticoupé siirtyy ensi vuonna toiseen sukupolveensa – pellin alle saadaan vihdoin turbovoimaa

Toyotan ja Subarun yhteistyönä syntynyt sportticoupé kuuluu nykypäivän harvoihin takavetoisiin urheilumalleihin, joita massamerkkien valikoimista enää löytyy. Toyotalla GT86:na ja Subarulla BRZ:na tunnettu auto on ollut tuotannossa jo vuodesta 2012 lähtien, eli japsien yhteistyösportin elinkaari on venynyt harvinaisen pitkäksi automaailman tavalliseen uudistumistahtiin verrattuna. Sen paremmin GT86 kuin BRZ:kaan eivät ole olleet valmistajilleen mitään kultakaivoksia, mutta aitoa ajamisen iloa tarjoavista malleista halutaan pitää kiinni jatkossakin.

Brittiläinen Autocar tietää nyt kertoa, että sporttien toisen sukupolven kehitystyö on jo pitkällä. Subarun mallinimestä ei ole vielä tietoa, mutta Toyota muuttuu jatkossa GR86:ksi firman Gazoo Racing -urheilubrändin mukaisesti. GR-katumallien valikoima tulee ulottumaan Yariksesta GR86:n kautta Supra-lippulaivaan asti, jossa hyödynnetään BMW Z4:n perusrakennetta. Uusi GR86 on sen sijaan sataprosenttisen japanilainen myös ulkokuorensa alta, koska uutuudessa käytetään takavetokäyttöön modifioitua versiota Toyotan omasta TNGA-pohjalevystä.

Subaru STI Performance Concept





Monesta muustakin uudesta Toyotasta tutun perusrakenteen pitäisi olla nykyisen GT86:n ja BRZ:n pohjalevyä jäykempi, ja painopistekin saattaa laskea entisestään. Voimanlähteen osalta luotetaan sen sijaan jatkossakin Subarun osaamiseen. Japsisporttien toistakin sukupolvea vauhdittaa Subarun tavaramerkkeihin kuuluva bokserinelonen, joka on kuitenkin täysin eri voimanlähde kuin nykysukupolvessa hyödynnetty kaksilitrainen vaparikone.

Uutuuksissa aiotaan nimittäin käyttää turboahdettua 2,4-litraista myllyä, joka on nähty mm. Legacyn, Outbackin ja Ascentin pellin alla Atlantin toisella puolella. Nykyisen GT86:n ja BRZ:n 200-heppaista vaparinelosta on kritisoitu voiman puutteesta, koska autojen alustat sietäisivät paljon kovempiakin teholukemia. Niinpä seuraavan sukupolven huipputeho kasvaa noin 260 hevosvoimaan, ja vääntölukeman pitäisi olla 375 newtonmetrin luokkaa.

Moottorin ohella suurimmat edistysaskeleet otetaan sisustassa, johon tulee entistä korkealuokkaisempia materiaaleja ja uutta teknologiaa. Autot saavat mm. isommalla ruudulla varustetun ja aiempaa nopeamman tietoviihdejärjestelmän, ja ajoavustinvalikoimankin pitäisi kasvaa huomattavasti. Uusi GR86 ja BRZ täytyy asemoida taidokkaasti erityisesti Japanin kotimarkkinoilla, jossa ne eivät saa astua neloskoneellakin saatavilla olevan Supran varpaille. Uutuudet esitellään ilmeisesti ensi vuoden aikana, joten jäämme odottelemaan lisätietoja ja ensimmäisiä salavalokuvia.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...