Toyotan isoin katumaasturi Länsi-Euroopan markkinoilla on ollut RAV4, mutta tähän tulee nyt muutos. Mm. jenkkimarkkinoilta tuttu seitsemänpaikkainen Highlander rantautuu nimittäin myös vanhalle mantereelle ensi vuoden alussa.
Toyotan isoin hybridikatumaasturi on Pohjois-Amerikan lisäksi jo tarjolla mm. Venäjällä ja Australiassa, jossa auto on nimetty Klugeriksi. Euroopan debyytin pitäisi tapahtua ensi vuoden alussa. Highlanderin vakiovarusteisiin kuuluu näillä leveysasteilla aina hybridivoimalinja ja siihen pohjautuva neliveto. Japanilaismerkin GA-K-pohjalevyn varaan tehty SUV on reilun kokoinen ainakin vanhan mantereen mittapuilla, koska auton pituus on hitusen alle viisi metriä.
Tähän mittaan mahtuu seitsemän istuinpaikkaa ja vielä 658 litran tavaratila, kun kaikki paikat ovat käytössä. Kun toisen ja kolmannen rivin penkit taitetaan alas, ruuma laajenee peräti 1909 litraan. Takaluukun kansi liikkuu sähköllä, ja osan tavaroista voi piilottaa tavaratilan lattian alle sijoitettuihin lokeroihin. Highlanderia mainostetaan aidosti seitsemänpaikkaiseksi, koska takimmaisenkin rivin kahden istuimen pitäisi olla aikuisille sopivia. Sinne pääsyä helpotetaan 180 millin verran liukuvilla keskirivin penkeillä.
Highlanderin Euroopan versiota saa joko mustana tai grafiitinharmaana. Sähkötoimisen takaluukun lisäksi vakiona ovat mm. 20-tuumaiset pyörät, etupenkkiläisten ja keskimmäisen rivin USB-pistokkeet sekä kattava määrä säilytyslokeroita ympäri ohjaamoa. Varusteiden joukkoon kuuluvat myös 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, navigaattori, tuulilasin heijastusnäyttö, Applen CarPlay ja Android Auto, puhelimen langaton latausmahdollisuus, tuuletetut penkit sekä digitaalinen taustapeili.
Suosittelemme
Hybridivoimalinja koostuu puolestaan Atkinson-työkierrolla varustetusta 2,5-litraisesta bensanelosesta sekä sähkömoottoreista edessä ja takana. Akkupaketti on integroitu keskirivin penkkien alle. Kokonaistehoksi kerrotaan 244 hevosvoimaa, kun taas keskikulutuksen pitäisi jäädä 6,6 litraan WLTP-standardin mukaan mitattuna. Ajomoodit ovat Eco, Normal, Sport sekä Trail, ja kaikkien niistä pitäisi olla käytettävissä myös pelkällä sähköllä liikuttaessa. Ajoavustintarjontakin on varsin kattava, mutta Toyotan SUV-lippulaivan hinnasta ei ole vielä mitään tietoa.
658 litraa tavaratilaa ei kyllä ole 7 hengellä käytössä, kuvistakin voi asian päätellä. Lienee 5 hengellä realistinen lukema, tai sitten kyseinen lukema on ameriikan malliin ilmoitettu 7 hengellä kattoon saakka kuormattina, eikä suojaverhon alla. Tilava auto joka tapauksessa, ei siinä mitään. Hinnat lähtevät 65 +- 5 kiloeurosta, määritetty tieteellisesti Rav4/Nx*Rx laskukaavalla.
Samaa vähän itsekin ihmettelin, mutta näin Toyota sanoo: “Hands-free -toiminnolla varustettu takaluukku avaa näkymän 658-litraiseen tavaratilaan ja sen alla sijaitseviin lisäsäilytystiloihin. Laskemalla toisen ja kolmannen istuinrivien selkänojia ala-asentoon saadaan tavaratilan kokoa kasvatettua aina yli 1 900 litraan asti”.